NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo-FH16
#853037
Har plockat ner min ac-kompressor och konstaterat att kopplingen är i det närmaste helt skuren. Verkar vara kortslutning när man
försöker trigga kopplingen. Går det att byta bara kopplingen, eller måste man byta kompressor?

Lennart.

S40N 2.4
av nedro2
#853184
Jag fick tips av en bilfirma att åka till en verkstad som håller på med AC..man kan tydligen byta bara kopplingar och packningar.

Kanske är de bökigt att göra det själv, men lämna in den isåfall!!
av getsome
#853693
Kopplingen är en spole och ohmmäter du den så är den nästan kortsluten = helt normalt, om kopplingen inte drar kan du ha för stort spel mellan koppling och remskiva , prova att ta bort en av brickorna bakom kopplingen (du måste lossa bultan på kopplingsskivan)
av Volvo-FH16
#853831
Tack för svaren! Det blev så att jag köpte en begagnad i Jönköping. Fick ge 2500 för en som suttit i en C30 -13, som rullat 929 mil.
Som hittat. Och angående kopplingen så kostar materialet samma som jag gav för kompressorn.

Lennart.
av Volvo-FH16
#855477
Har nu monterat kompressorn och passade på att byta torkfilter när jag ändå höll på. Det bökigaste momentet var att byta torkfiltret.
Fick släppa på fronten(hö sida) för att komma åt skruvarna(4st)som håller filtret. Passade på att byta remmar också.

Nu återstår provtryckning och fyllning. Hittils har det gått på ca 4000:-.

Lennart.

Minns inte till 100%, men jag har för mig att[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]