NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Coolvette
Har nyligen köpt en -11 V50 med D3-motor.

Läste här i en annan tråd att vid 6000 mil ska verkstaden fylla på något som kallas eolysvätska vid 6000-milaservicen.
Min bil har precis rullat dom 6000 milen och den blev servad innan leverans men hur vet/kollar jag att dom fyllde på eolysvätskan?

Jag köpte inte bilen hos någon Bildevefilial så handlaren jag köpte bilen av kanske fuskar med detta.

Vad har eolysvätskan för funktion och vad händer om den inte är påfylld som det ska göras?
Användarvisningsbild
av Zanders
Du behöver inte fylla på någon Eolys vätska då du har ett underhållsfritt DPF. Det är en vätska som dem äldre filtrerna behöver för att kunna regenerera, ditt använder sig av värmen från avgaserna.
Användarvisningsbild
av Coolvette
Har en kompletterande fråga om detta.
Då jag är ny på dieslar vet jag inte vad som är normalt så jag vill veta mer om regenerering.

Vi kör mest korta sträckor men ofta när vi kommer hem och ställer bilen i garget så fortsätter den att brumma under huven, jag antar att detta är regenereringen som fortsätter trots avstängd motor?
Det luktr illa om motorn samtidigt men det märks inte mycket på körbarheten innan man stänger av bilen utan just på brummet och lukten.

Detta brummande kommer oftare nu när vädret är kallt, har det ett samband eller kan det bero på annat?

Bilen köptes från en icke märkesverkstad på grund av att dom hade vad vi sökte, bilen är därför inte servad hos Volvo, spelar det roll?
av timebandit
Sätter min slant på att det är dieselvärmaren som låter. Kan gå i några minuter efter stopp för att göra sig av med restvärme och obränt bränsle.
Användarvisningsbild
av Coolvette
timebandit skrev:Sätter min slant på att det är dieselvärmaren som låter. Kan gå i några minuter efter stopp för att göra sig av med restvärme och obränt bränsle.
OK, låter vettigt.
Är det en bra funktion eller är det onödigt?
Är den säsongsberoende? Har inte märkt av det förrän den senaste månaden.
av Kluster
Dieselvärmaren går igång per automatik när yttertempen ligger runt +5 grader (tyvärr inget man kan stänga av manuellt på en S/V50). I och med att en diesel avger mindre värme än en bensinare behövs det en tillskottsvärmare (dieselvärmare) som enkelt utryckt producerar tillskottsvärme med hjälp av ett par droppar diesel.

Kör du oftast korta sträckor kommer blien aktivera regeneringen oftare vilket kan resultera i ryckigare gång, förbrukningen ökar och tydligen bakrutevärmen aktiveras.
För att verkligen bränna ur värmaren så direktstarta den och låt den gå till stoppet (kan vara allt mellan 45-60 min beroende på yttertempen), förutsatt att du har bilen utomhus.
Problemet som en del bilägare till S/V50-dieslar kan få är att dieselvärmaren startar ej pga igensotning då den har körts igång t ex 5 min åtgången bara utan att riktigt kommit upp i arbetstemp och som Timebandit skrev; göra av med obränt bränsle.
Användarvisningsbild
av Perra83
Då vill ja bara säga att vid mycket korta körningar så kör någon långa sträcka en gång i veckan på typ en timme. Motorn måste vara ordentligt varm innan en regenerering startar.

Stödladda även batteriet minst en gång i veckan för värmaren slukar batteri och på korta sträckor så laddas aldrig batteriet ordentligt.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]