- tor 07 nov 2013, 12:18
#803029
Våra gamla bilar har ingen möjlighet att stänga av Autoläget på värmaren. Den är dvs alltid på men startas först under 5 grader som tidigare nämnt. Så korta resor är inte bra för värmaren vintertid.
Helt rätt att den går på givaren i DIM. Visar den fel så fungerar inte värmaren som den skall heller.
Klistrar in lite info från VIDA...
Om motorns kylvätsketemperatur överstiger ca 75 °C, startar inte tillsatsvärmaren.
Om motorn är igång
Tillsatsvärmaren startas alltid. Under 1 minut kontrolleras bränslemängden i tanken.
Om bränslemängden är större än 4 liter, fortsätter tillsatsvärmaren att gå.
Om bränslemängden är mindre än 4 liter, stängs tillsatsvärmaren av.
Om motorn är avstängd
Bränslemängden ska kontrolleras innan start.
Varningstext i teckenfönster
En varningstext visas i kombiinstrumentets teckenfönster om:
- bränslemängden är för liten
- batterispänningen är för låg.
Villkor för start
- yttertemperturen ska vara lägre än 5 °C
- motorn ska vara igång
- bränslemängden ska vara större än 4 liter
- ingen felkod som förhindrar start får vara satt
- krockkudde förar- och/eller passagerarplats (SRS) får inte ha utlöst.
Om temperaturen överstiger 20 °C kan tillsatsvärmaren ha en ojämn förbränning på grund av gasning i bränslet.
Tillsatsvärmaren är normalt inte avsedd att arbeta i så höga omgivningstemperaturer.
Om tillsatsvärmaren inte är utrustad med timer, startas den i VIDA.
En enkel sökning på dieselvärmare hade hittat det du sökte :)

[img]
http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986