NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FatBastard
Hej.
Jag har köpt en volvo c30 T5 -07
Hur vet jag om jag har sportchassi?
Bilen ser väldigt hög ut och det stod inget om det i annonsen på bilfirman där jag köpte den.
Går det kolla upp via chassinr eller om man ringer en volvoverkstad?
Går det mäta på nått sätt?
Är det bara lägre fjädrar som ingår i sportchassi eller är det andra stötdämpare också?
Jag funderar på att köpa sänkningsfjädrar som sänker 20 mm till min bil på Bilia, är det original sportchassifjädrar då?
http://webshop.bilia.se/chassisatssankn ... c-300.aspx

Tacksam för svar Henrik
av euroman
Hej

Oftast sitter det ett fjäderbensstag mellan fjäderbenen i motorutrymmet om man har sportchassi, Finns dock fall där den inte är monterad också.

Japp dom fjädrarna du länkat där är sportchassi fjädrarna, är osäker men tror sportchassi dämparna har lägre sättning, Dom har iallafall samma hårdhet som vanliga t5 dämparna. På min sitter det då vanliga T5 dämpare med sänkfjädrar och det funkar då fin fint :)

Dock om du har otur och sänker bilen så kan du få vibrationer av drivaxlarna, Kommer inte ihåg om det var 07 eller 08 som det var bättre axlar på.
Men kan jag få problem med vibrationer även vid så lite sänkning som 20mm?
Har c30 med original sportchassi problem med vibrationer också eller är det bara om man har eftermonterade fjädrar?

mvh Henrik
av euroman
FatBastard skrev:Men kan jag få problem med vibrationer även vid så lite sänkning som 20mm?
Har c30 med original sportchassi problem med vibrationer också eller är det bara om man har eftermonterade fjädrar?

mvh Henrik
Ja tyvärr, Problemet är att dom slits in i ett visst läge för att sedan flytta detta och då blir det vibrationer, Är samma fel på 900/9-3 fast där fanns en motorhöjning vilket inte finns på dessa. Jag sänkte min 30mm och fick problemet som ett brev på posten dock på en v50 -05 :)

Dock kan det fungera fin fint för det är inte alla som får problem! :) Inte pratat med någon som sänkt 20mm och fått problem.

Mvh
Martin
Sänkt min V50 25mm och har inga som helst bekymmer annat än att jag måste göra en hjulinställning men nu är säsongen snart över för de stora hjulen så det får vänta till nästa säsong.

Om jag inte minns helt fel så var drivaxlarna på 04-05 de största problemen, modeller efter det har jag inte hört mycket om även om det säkert förekommer.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]