NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonasnil
Har en V50, 2007 års modell, diesel. Vet inte mer vad det är för motor eller dyl. Hade den inne på service relativt nyligen. Den har gått 14000 mil, partikerlfiltret är bytt. Nu när jag är ute och kör tappar den plötsligt förmågan att accelerera. Så när jag trycker på gasen händer det nästan ingenting, men motorn fortsätter att gå, och det går att få upp bilen till ca 100 km/h och ca 2000 varv. Detta samtidigt som farthållaren slutar fungera. För det mesta löser man problemet om man stannar och startar om bilen. Jag har ingen aning om vad det kan röra sig om för fel. Är nu nere i Frankrike på semester och vet inte riktigt om jag vågar köra hem... Kan det vara något som blir värre om det inte åtgärdas?
Sägas ska också att jag får ett meddelande om att det "info, motorservice erfodras"
Vore hemskt tacksam för hjälp
MVH Jonas Nilsson
av jonasnil
Har sökt en del här på forumet, svårt eftersom jag själv inte har någon aning om vad felet kan vara.
Kan det möjligen vara något med EGR-ventilen? Hittade en kille som hade haft liknande problem + att farthållaren slutade fungera...

Vore hemskt tacksam för svar.
av involvowetrust
Hej Jonas,

hade samma symptom på min V50 2.0D vid ungefär samma miltal som din bil. Felet på min bil var att trycksensorn i partikelfiltret läckte. Bilen svarade nästan inte på gaspådrag. Det var inte dyrt att få det fixat på en verkstad.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p466337

Googla på V50, partikelfilter, trycksensor, limp mode, limp home mode o.s.v.

Hoppas att det löser sig.
av dieselputte
Tror också att det kan vara tryckgivaren till partikelfällan. EGR ger symptom som svårstartad, svag motor, motorstopp när man släpper upp koppling.

Du kan köra med detta problem utan några risker. Jag körde nog 6 veckor med trasig givare , men det gick ju aldrig att köra om någon..... 0-100 på 30 sekunder typ. Max varvtal i friläge brukar ligga på 2800 rpm

Ny givare går på runt 1000kr och du kan byta den själv, sitter till vänster om batteriet sett framifrån. Har för mig Ford har samma givare.
av snoken
Hej,
För att stöka till det lite så hade jag exakt samma upplevelse med min 2,0D. Den reagerade inte på gaspådrag, tryckte pedalen i botten och motorlampan tändes. Då var det EGR ventilen, knackade på den med skaftet på en mejsel och den släppte.
Annars så är motorn en välkänd skapelse för franska mekaniker, sitter i många franska bilar. PSA=Frankrike
Lycka till
av jonasnil
Det här med 2800 varv stämmer precis.
Det är ju inte hela tiden det är så, utan det går och kommer lite. Har det väl börjat försvinner det inte med mindre än att man startar om motorn.
Har försökt få tag på mekanikern i åhus som servade den senast, för att se om han skulle kunna skicka en sådan där givare till partikelfiltret.
Är det någon som har något slags reservdelsnummer eller serienummer på den där givaren?
Om jag ska prova att knacka lite på EGR-grejjen, vart exakt sitter den?
Tack så hemskt mycket för all hjälp! Det finns ju hopp om att lösa det här så att det inte behöver bli en 48-timmars helvettesfärd hem...
av jonasnil
Har nu kopplat ur EGR:en och problemet finns kvar. Det borde ju tyda på att det är den där givaren till filtret som strular då?
av dieselputte
Det är nog troligt att det är tryckgivaren och historiskt sett så har det ju varit vanligt på 2.0D.

EGR fel sätter väl inte "Limp home mode" , gjorde inte det för mig iaf.

Det jag inte känner igen när det gäller tryckgivaren är att felet nollställs när du startar om bilen. Den nollställde sig för mig 1-2 ggr , sen la givaren av för gott.

Det kan ju faktiskt vara något annat fel.....

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]