NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 9070
Hej
Har en kompis som skall lämna in sin S40 2009 på (tror det var) 2000mila service. Enligt Bilia så måste bromsvätskan bytas ut under denna service eftersom det kan finnas fukt i systemet?
Är detta något som verkligen stämmer eller är det ytterligare ett sätt att försöka lura kunden på fler kronor? Bilen har alltså inte haft några problem med något som helst.
Jag har då aldrig hört talas om att det skulle finnas fukt i bromssystemet...
Det finns många skolor när det gäller fukt i bromssystemet...... jag byter iaf vart 5e år

Om fukt kommer in i systemet kan man dels drabbas av korrosion mellan kolv och cylinder i oket samt att bromsvätskan får en lägre kokpunkt om det är mycket fukt. Om vätskan då kokar så bildar fukten gas/ånga som kan komprimeras, varvid man förlorar bromsverkan. Det skall dock till utförsbackar a´la Trollstigen eller ett ok som kärvar så pass mycket att det överhettas innan man råkar ut för nåt allvarligare.

Man kan ju kontrollera bromsvätskan, så be någon annan verkstad göra det , eller köp ett eget verktyg och kolla själv http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=bromsv%C3%A4tska

Har bilen verkligen bara gått 2000 mil sedan 2008-2009? Jag skulle nog väntat 1 år till innan byte. Inte svårt att byta vätska själv bara man har någon som kan hjälpa till med att trampa på pedalen.
av xxargs
Bromsvätska är hygroskopiskt och tar upp fukt när det får möjlighet och dess kokpunkt sjunker fort. Det här märker du inte i den vanliga till jobbetkörningen - men läget är annat om du åker inspirerat fort och hårt med mycket hårda bromsningar så att skivorna syns blåanlöpta efteråt på serpentinväg eller nedför långa utförslut (med kanske husvagn etc. efter) där man måste bromsa utöver vad motorbromsen ger - och när pedalen börja bli svampig så har bromsoljan börjat koka och är det riktigt illa så blir det nästa tomt på olja i oket och händer inget när du vill bromsa trots att du pumpar upprepande på bromsen. Det är alltså en säkerhetsdetalj att byta bromsvätskan med rekommenderade intervaller.

Är oljan riktigt fuktig så kan det börja rosta i bromsdetaljer och dränerar man själv från bromsoken i en bil som inte har bytt bromsolja på mycket länge så brukar första skvätten inte se särskilt trevlig ut och inte allt för sällan mer eller mindre rostfärg i detta.

Ställen där fukt kan tas upp är vid huvudcylindern (då det oftast är plastbehållare och dessa är inte diffusionstäta mot fukt, inte locket heller), gummislangarna till bromsoken och det som kan tränga genom gummipackningen i själva bromsoket. Den här uppfuktningen är en process som pågår hela tiden och därför har man intervall där bromsvätskan byts, då till skillnad från tex AC/klimatanläggning som använder torkfilter, så cirkulerar inte bromsvätskan och kan torkas med torkpatron. - det betyder också att fuktig olja som kan koka är ganska lokalt - dvs. oljan i gummislangen till oken (som sakta hamnar i oken allt efter beläggen slits) , i oken och uppe i behållaren på huvudcylindern medans olja i ABS-enheten mm. kan hålla sig torrt längre om dessa inte är tätade med gummi eller O-ringspackningar utan med metallpackningar och kon-anslutningar.

Med andra ord är det provmängd bromsoljan ur oken som du skall kontrollera med en fukttestinstrument, då att mäta uppe i burken vid huvudcylindern inte speglar miljön och fukthalten som oken håller.
Användarvisningsbild
av hollan
Rekomundeat byte vart annat år förr stod det i serviceboken vet ej om dom har kvar denna text
Är den aldrig bytt så är det hög tid
Användarvisningsbild
av Vojje
har aldrig bytt på min -01 förutom det som rann ut vid två ok-byten.
Toyota byter efter 4000 mil enligt serviceschema. De byter f.ö. också vxl-olja efter 8000 mil.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]