NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Jahopp. Besiktade bilen idag och besiktningsmannen kunde konstatera att den inre drivaxeldamasken på båda sidor är kass!

Byte är således nödvändigt. Rent spontant känns det som operationen överstiger min kompetens och jag funderar på att lämna in bilen på verkstad.

Men är det bökigt? Inte helt nollad. Service, bromsar, kamrem B230 och liknande arbeten klarar jag. Vet inte om byte av dessa damasker faller in under samma svårighetsgrad som arbetena ovan?

Någon som gjort arbetet och kan hjälpa till med en bedömning? Eller är det säkrast att leja bort det? Aldrig meckat med drivaxlar innan.
av involvowetrust
Jag tror inte det är någon fara bara man gör det ordentligt. Jobbet är inte svårt alls och man kan inspekterar grejerna när man byter sommar/vinter-hjulen d.v.s två gånger per år.
Se till att du inte får skit i grejerna när du monterar ihop det så håller det i många år. Min lagning höll i minst fem år, det var så länge jag hade bilen efter det att jag lagat den.
av dieselputte
Det här låter lite skumt... har aldrig hört talas om att de inre damaskerna brukar bli dåliga innan de yttre har pajat. De inre utsätts inte alls för några större töjningar jämfört med de yttre som ju töjas ordentligt vid kraftiga rattutslag.

Är du säker på att han inte menar packboxarna ut från växellådan? De brukar bli dåliga och svettas lite olja , det är iofs möjligt att ev läckande växellådsolja har skadat damaskerna. Du ser direkt om det läcker olja så får du byta packboxar samtidigt = lätt när allt är rivet.

Att byta är inte så bökigt, köp en Haynes handbok och följ instruktionerna för hur man tar loss drivaxeln. Och lägg några extra kronor på en original damask.
av getsome
Den delbara passar inte på den inre då den har 3 st gummikuddar ingjutna på damasken som passar i fåror på "knutburken" så du kommer få 3 st ganska stora hål där vatten och skit kan tränga in
av Bewsfroe
Då skippar vi de delbara då.

Enligt besiktningsmannen va de inre damaskerna trasiga iallafall. Kollade inte jättenoga men såg att det va oljigt på damaskens utsida. Har bokat in bilen på Rejmes som fixar det för otroligt billiga 3700 kr :roll:

Återstår att se vad de säger om packboxarna.
av dieselputte
Har du många mil på bilen så bör du satsa på byte av packboxarna direkt. När de ändå har allt rivet så är det inte mycket extra jobb på varje sida, så det borde inte kosta så mycket extra.

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]