NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
Framhjulslagren har inga lösa banor på V50. allt sitter ihop så det blir ingen bana kvar.
Jag knackade ur det gamla lagret på samma sätt. Det gick tungt hela vägen ut men var inte svårt.
av berrabus
kvillebäck skrev:Framhjulslagren har inga lösa banor på V50. allt sitter ihop så det blir ingen bana kvar.
Jag knackade ur det gamla lagret på samma sätt. Det gick tungt hela vägen ut men var inte svårt.
Ok, tack.

Jag har byttt en del på Audi o VW och där har lagret gått sönder då jag pressat ur det och yttre lagerbanan blivit kvar. Hur som helst, skall byta på min V50 inom någon vecka eller två då det börjat låta ganska mycket nu.
av Perty
:-)-) Tack för tipsen här i tråden. Jag lyckades byta framhjulslagret på min V50 med kyl/värm-metoden. Jag använde träklossar och en rejäl gummiklubba för att få ut det gamla och i det nya. Det var nära att jag gav upp efter att bara fått i ungefär halva det nya lagret men sedan ändrade jag lite teknik och det slank ner på plats. (värme spindeln kanske lite för lite: 200°C i 20min).

Lite chockerande att lagret och därmed hela framhjulet hålls på plats bara med lagrets friktion och inte med några bultar el. dyl.
av kvillebäck
Perty skrev:
Lite chockerande att lagret och därmed hela framhjulet hålls på plats bara med lagrets friktion och inte med några bultar el. dyl.
Har du inte glömt skruven som går axiellt genom lagret och skruvas i drivaxeln?
av Perty
Har du inte glömt skruven som går axiellt genom lagret och skruvas i drivaxeln?
Jovisst men den är ju ledad så jag tänkte den kan ge efter några centimeter ?
av MJA
Om du har slagit i lagret så lär du nog få byta snart igen.
Om man ska värma spindeln så måste man göra det så pass att lagret går att få i utan våld. Annars behövs verktyget från t ex biltema som ser till att man pressar på yttre ringen av lagret. Detta för att undvika att orsaka pressmärken från kulorna i lagerbanorna.
Angående skruven som håller drivaxeln så är den till enbart för detta. Lagret sitter m ha enbart friktion.
av berrabus
Jag bytte mitt i helgen och värme/kyla fungerar nog men inte helt hundra för mig.
Spindeln i ugnen 275degC i 45 min och lagret i frysen 60min.

Spindeln var varm som s...n efter det. Lade den på marken med ett par stenar som mellanlägg för att den skulle ligga stilla och släppte lagret. Åkte inte ända ner utan det saknades ca 5mm.
Orsakades troligtvis av att den delen/öppningen där lagret skall ner var inte helt vertikal utan lutade lite. Då lagret var på väg ner gick det emot den varma väggen så lagret blev lite varmare och väggen lite kallare och vips så nöp det fast.

Skall ge mig på samma procedur när det är dags på andra sidan men kommer då vara mer noggrann att spindeln har korrekt lutning.

Fick åka till en verkstad som pressade in det de sista 5mm.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]