NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseRe
#785840
D5-motorn är i princip underhållsfri avseende partikelfilter, (inga rekommenderade bytesintervaller). Man behöver inte heller fylla på additiv, eftersom partikelfiltret har en annan konstruktion på Volvos egna 5-cylindriga dieslar jämfört med de 4-cylindriga som ursprungligen kommer från andra bilfabriker.
av Gourmand
#785846
Jo, en 142:a är enklare och billigare att äga. Partikelfilter kan du köpa billigare än på Volvo på den öppna reservdelsmarkanden, men det är egentligen inte Volvos pris som är problemet, det är att Volvo har gett sig fan på att filtret ska bytas vid vissa intervall och finnas med i serviceschemat vid 12.000 mil, trots att det som regel håller betydligt längre. Så gör inte Citroen/Peugeot, som står bakom konstruktionen - de byter vid behov. Detta gäller alltså PSA-dieslarna.
De 5-cylindriga motorerna har inte detta byte inlagt i "service-schemat". Att däremot tro att de är underhållsfria är dumheter. Förr eller senare måste även de bytas. Annars kan man ju hävda att alla partikelfilter är underhållsfria och det är ju sant - tills den dag de behöver bytas, vill säga.
Man kan egentligen säga att alla partikelfilter är underhållsfria eller att inga är det - båda påståendena är lika sanna, eller osanna.
Användarvisningsbild
av P210
#785855
D5:an har en annan reningsteknik som gör att filtret normalt inte behöver bytas, men som sagt, det går köra dem fulla också.
Jag hade förut en Peugeot 508 med samma 2.0D och enligt servicekillarna på peugeotverstaden så har de en anläggning för att tvätta ur sina filter vid behov - de byter alltså inte - kanske bättre att anlita peugeotverkstaden istället!

Men om oturen är framme så ta en titt på tex skruvat.se, de har partikelfilter till många bilar för ca 2500kr.
Annars finns ju Ebay, där finns även billig additivvätska för de som behöver, sök på Eolys DPF (Diesel Particulate Filter Fluid)

Värt att nämna när du letar diesel är att kolla skatten, (ta ett regnr som exempel och kolla på transportstyrelsen.se) en D5 automat kan gå på uppåt 4000:- om jag inte minns fel, en manuell ca 3300:-
1,6D och 2,0D kostar kanske hälften men har ju filterbyte/additive att lägga på milkostnaden istället.
Kör du inte mycket mer än 1500mil/år har du ett par kronor milen i extra utgifter som kanske äter upp skillnaden till en bensinare istället.
av Gourmand
#785969
1,6-dieseln (1,6 Drive 109 hk 09-11och D2 115 hk), kostar en drygt 1000:- om året i fordonsskatt. Svårslaget. På de äldre versionerna (fram till 2012) behöver man fylla på en skvätt Eolysvätska vid 6000 mil samt 12.000 mil osv (ungefärligt). Detta är inga kostnader som påverkar totalekonomin för bilinnehavet. Bilarna är snåla, har låg fordonsskatt och oftast låga försäkringskostnader (beroende vem man är och var man bor).
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)