NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tdeimos
Åkte igår från Falun för att köpa en Toyota Avensis -10 i Karlstad men jag och Sambon svängde förbi en bilfirma i Kristinehamn på chans för att titta på en sådär 60 000:- billigare V50. Billigaste T5an under 10000 mil i Sverige inklusive privatannonser till och med. Värd en koll men inget vi hade några större förväntningar kring.

V50n var blåmetallic, ruggigt fint skick utvändigt och invändigt, lite stenskott i fronten och någon repa i klarlacken på bakluckan annars inte ens ett dörruppslag... Nya Michelin energy och fina dubb. Utannonserad för 99 000:- med 6900 mil på mätaren. Endast 3 servicar registrerade vid -07, -08 och -11. Senaste vid 5200 mil. Nåväl, bilen hade ju gått så lite, ett nytt oljefilter som låg gömt i bagageutrymmet vittnade om att tidigare ägaren i alla fall borde brytt sig om att byta motorolja varje år. Det ligger en annan hund begraven var min tanke.

Provkörning: Bara jag trampade ner bromsen ut från bilfirman så vibrerade hela bilen kraftigt och bromskraften var klart nedsatt. 90% av de potentiella köparna har med andra ord vänt redan efter 100 meter. Detta förklarade det nyligen nedsatta priset. Jag noterade något rostiga bakskivor så det bar ut på E18 för motionering. Efter ett tiotal inbromsningar så började bilen kännas bättre. Efter 2 inbromsningar från 200 var vibrationerna helt borta och bromsarna tog perfekt. Yay!

Bilen kändes nu extremt tight och fin, inga oljud vid ojämnheter, inga oljud från hjullager, all invändig el fungerade, ac kylde fint. T5an spann som en katt och oljan såg fin ut. Bilen kändes nu som den borde efter drygt 7000 mil. Det enda jag noterade var en strålkastarspolare som inte ville följa tillbaka med ner - drygt. Vi åkte tillbaka till bilfirman och påpekade de rostiga bakbromsarna och att vi nog inte ville betala mer än 95 och jag noterade en viss lättnad i säljarens ögon även fast han försökte dölja det. Lite hum hum och tittande på datorn för syns skull så fick vi ett tveksamt "okey då". Detta var en återförsäljare för Hyundai så antar att han fått bilen i inbyte för en ny bil, han var nog bara glad att bli av med den vibrerande svensken :P

Efter nu 30 mil i bilen så har jag inte noterat några konstigheter. Känns som ett bra köp helt enkelt. Visst, en 6000 mils service med luftfilter, tändstift och bromsvätska lär jag göra för säkerhets skull, men den kvarvarande rosten på bakskivorna kommer jag försöka bromsa bort. Beläggen var ju fina =)

Så nu får vi se om jag snart lägger in förtvivlade inlägg med en V50 med dolda fel. Den som lever får se :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Nej var inte orolig!!

Efter så få mil så kan inte mycket hända. Hade bilen rullat 10000mil till (inte alls omöjligt) så kan man börja fundera på allt möjligt.

Låter som en bra affär. Nya däck av bra kvalité är inte det billigaste och du kan gott kosta på ett par nya bakskivor och belägg så slipper bussningarna få smaka på alla vibrationer.

Är du nöjd så är det väl en bra affär!? 95 lax för en fin V50 tycker ja inte är så farligt.
av wmb
Jag gav 120000kr för en T5AWD för tre månader sen som rullat 9100mil

Visst, det var för dyrt, men känns som jag kommer gilla bilen när alla fel är fixade
Användarvisningsbild
av grillchips
Härligt, grattis! Låter som att du har lite koll på saker och ting så eventuella (förhoppningsvis inga) fel kommer du säkert kunna fixa själv. Och nu när du ändå "sparat" mer än 60k så kan det helt klart vara värt en 6k-service. Då kan de ju även passa på att få ta en lite grundligare koll också.
av tdeimos
Ytterligare 20 mil idag och fortfarande bara en strålkastarspolare som inte vill leka rätt lek och den ska vi nog få bot på :) Och jo, vi har ju 60k över nu så känner mig inte så orolig!

Idag har jag bytt olja och luftfilter på bilen. Tog ett tag innan jag kom underfull med hur man kommer åt att skruva lös oljefiltret. Alla bilar jag haft tidigare kom man åt filtret enkelt underifrån men denna satt ju riktigt illa till! Jag vet inte om jag gjorde det onödigt svårt för mig men såhär gjorde i alla fall jag!? Jag köpte en 36 hylsa på biltema som hade ett hål i sidan, lagomt för att få in en liten skruvmejsel. Sen skruvade jag bort plaströret(2 skruv) som går från luftfilterburken och uppåt. Då fick jag lagom med plats åt skruvmejseln så det gick att skruva loss filtret relativt enkelt.

Imorgon tänkte jag ge mig på kupéfiltret, verkar ju också va ett jäkla meck. Läste att nån här hade gjort en film på tillvägagångssättet. Länk till filmen?

Hur är det med kylarvätskan på dessa bilar, behöver jag bara kontrollera fryspunkten eller är det intervallbyten? Serviceboken ger sådär info.
av v50d5r
kvillebäck skrev:Vad kan det ha varit för vibrationer som gick att "bromsa bort"?

PS: GRATTIS till ett bra köp!
Vibrationer brukar uppstår av följande:
Rostiga skivor (Stått länge)
Skeva skivor (Stått längre och börjat användas) Bara att gå till närmaste verkstad som har tillgång till svarv och be dom plana av dessa, för en sketen summa! (Sålänge det finns gods kvar för detta)

Mvh.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)