NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wmb
Har en V50 T5 AWD -06 @ 10300mil med vibrationer och lite orolig på vägen (drar gärna åt höger)

Ska försöka göra en felbeskrivning;

Om jag åker på en helt vanlig 70väg så drar den gärna åt höger en aning och vibrerar lite, till och från

Om jag bromsar jättelite så vibrerar det knappt alls
Bromsar jag mellanhårt så vibrerar hela bilen sönder, snarare karossen än ratten
Bromsar jag stenhårt så finns inga vibrationer alls så vitt jag märker, med bra bromskraft

Om jag ligger i 70 och åker över några mindre vägbulor efter varandra så blir det som "efterskakningar" i karossen. Jag har hela tiden trott att det beror på dålig stötdämpare, men är nu osäker.

Mina egna funderingar går till bromsar fram eller länkarmsbussningar

Jag har bokat tid för att byta bromsar innan jag började fundera lite mer noga på detta, så snabba svar önskas!!!

EDIT: Vill bara tillägga att alla fyra fälgarna är orginal och precis nybalanserade
av wmb
Fick ett utlåtande från verkstad idag

Vänster stötdämpare fram dålig
Vänster drivaxel fram dålig
Skev bromsskiva höger fram

Troligtvis dålig bassning bakre länkarm båda sidor

Sen har jag dessutom en taskig laddtrycksreglering

Mmm, jag gillar Volvo just nu...
av euroman
wmb skrev:Fick ett utlåtande från verkstad idag

Vänster stötdämpare fram dålig
Vänster drivaxel fram dålig
Skev bromsskiva höger fram

Troligtvis dålig bassning bakre länkarm båda sidor

Sen har jag dessutom en taskig laddtrycksreglering

Mmm, jag gillar Volvo just nu...
Så roligt tyckte jag med det var månaden före semestern :)

Bytte stötdämpare och fjädrar, Sedan rök man även på drivaxel och båda länkarmsbussningar båda sidor! Tyvärr är det sådant som händer förutom just drivaxel vilket är ett vanligt fel på dessa bilar.
av berrabus
wmb skrev:Oj, jag är tydligen inte ensam

Vad ska man annars med alla pengar till?? :)
Jag hade liknande beteende på min. Ena framdämparen var helt slut och efter byte blev det en helt annan bil.
Användarvisningsbild
av Perra83
wmb skrev:Planen just nu är att byta ut halva bilen i en stöt så kanske man klarar sig utan fel Nån vecka sen!
Nej usch ibland vill man bara inte veta av bilen!
Småsnåla då inte med de delarna som du byter ut. Stötdämpare och drivaxeln är inget du behöver byta igen. Någon bussning och bromsdetalj kan de ju bli tal om senare.
av euroman
Helt enig! jag köpte ny drivaxel och även bussningarna blev powerflex istället så jag slipper byta skiten igen! :)

Så snåla inte på dessa delar speciellt inte drivaxel för dom nya skall vara förstärkta med! :)
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)