NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#784608
Vojje skrev:
Perra83 skrev:Ja tyvärr... vill minnas att för en diesel är det ännu dyrare el ungefär lika om man har tur.

Basservicen är i alla fall dyrare om man inte har några rabatter.
Frågan kvarstår. Är det samma bytesintervall på tändstiften på en diesel?
Eller varför skulle servicen annars vara lika dyr eller ännu dyrare.
Kanske Moderatorn som saxat i tråden utan att fatta varför kan svara på denna lilla fråga?
Tändstift finns på ottomotorer (bensin/etanol). På dieseln finns inga tändstift men däremot fyller man på additiv till partikelfiltret vid 6000mil på S40/V50 dieslarna som kräver detta.
Användarvisningsbild
av hollan
#784710
Nä de behövs inte men därimot så byts bränslefiltret var 6000mil på en diesel och aldrig på en bensin/etanol, för där finns inget på dessa modeller
Användarvisningsbild
av Vojje
#784719
inget filter :shock: , eller inget bytesintervall?

hmm, bara minusposter förutom förbrukningen. Synd :(
Användarvisningsbild
av MartinS
#784834
Gungor och karuseller....
av specos
#784998
Fick offert på 12 000-milsservice idag. 5400 kr inkl bromsvätskebyte (a 600 kr), vilket väl får anses vara ett OK pris, Mekonomen. Specen gör också gällande att det ingår ventilkåpspackningsbyte....vad är det för något? Aldrig hört talas om att det ingår i ord service?

Likadant...ventilkontroll/justering ingår ju, men kan jag som kund se om verkstaden kontrollerat/justerat detta?
Användarvisningsbild
av Vojje
#785048
öppnar man ventilkåpan för att justera ventilerna ska man naturligtvis montera en ny packning.
Varför så misstänksam?
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)