- ons 21 aug 2013, 16:21
#780799
Jag skulle aldrig komma på tanken att felsöka via datadiagnosuttaget, ofta kan det i bästa fall ge en vägledning. Det är detta som är en av de stora skillnaderna mellan de stora märkesverkstäderna och de mindre. De tänker som bilmekaniker och agerar utifrån det, även när de använder diagnosuttaget. Bilia och co resonerar ofta bakvänt. Kan de ej finna en felkod, så finns det inget fel. Utomordentligt korkat och oproffsigt. Timebandit har just gett ett exempel på vilka sympom ett igensatt partikelfilter ger. Bara rengöra själv, göra det professionellt eller köpa ett nytt på den öppna eftermarknaden.
Även om man byter delar i bilen för 100.000 kronor per år, så kommer du alltid att råka ut för fel på bilen. Det är således inget tecken på att man sköter bilen bra, utan att man faktsikt inte vet riktigt vad man håller på med. Och det kan man naturligtvis inte begära att alla vet, men då är mitt tips att anlita en riktig bilverkstad som inte lurar av dig pengar genom att helt i onödan byta fullt fungerande delar.
Det finns inget positivt med ett sådant sätt att sköta en bil. Den aktuella franska motorn är en av världens mest sålda motorer och är monterad i mängder med bilar. Men endast hos svenska Volvo, som har minst erfarenhet av dieselmotorer, har man lagt in detta vanvettiga resurslöseri som en del i sitt serviceschema på denna motor. Anledningen är profithunger, inget annat.
Att svenska genomsnittsbilägare tillhör ett lydigt och ej ifrågasättande släkte ska man kanske inte förvånas över, även när de kallar sig själva för bilentusiaster. Dock, på detta forum liksom på en del andra liknande finns det en hel del kunskap. Varför inte lyssna på denna kunskap istället för att lyssna på de profithungriga och oftast okunniga auktoriserade märkesverkstäderna och leva i tron att man är "noga med sin bil".
Nä, lägg några spänn på att byta olja och filter 1 ggn/år istället för att slösa bort pengar på onödigt trams. Fast det är klart, det kanske inte står i bilens serviceschema och då kan det ju bli farligt.
Även om man byter delar i bilen för 100.000 kronor per år, så kommer du alltid att råka ut för fel på bilen. Det är således inget tecken på att man sköter bilen bra, utan att man faktsikt inte vet riktigt vad man håller på med. Och det kan man naturligtvis inte begära att alla vet, men då är mitt tips att anlita en riktig bilverkstad som inte lurar av dig pengar genom att helt i onödan byta fullt fungerande delar.
Det finns inget positivt med ett sådant sätt att sköta en bil. Den aktuella franska motorn är en av världens mest sålda motorer och är monterad i mängder med bilar. Men endast hos svenska Volvo, som har minst erfarenhet av dieselmotorer, har man lagt in detta vanvettiga resurslöseri som en del i sitt serviceschema på denna motor. Anledningen är profithunger, inget annat.
Att svenska genomsnittsbilägare tillhör ett lydigt och ej ifrågasättande släkte ska man kanske inte förvånas över, även när de kallar sig själva för bilentusiaster. Dock, på detta forum liksom på en del andra liknande finns det en hel del kunskap. Varför inte lyssna på denna kunskap istället för att lyssna på de profithungriga och oftast okunniga auktoriserade märkesverkstäderna och leva i tron att man är "noga med sin bil".
Nä, lägg några spänn på att byta olja och filter 1 ggn/år istället för att slösa bort pengar på onödigt trams. Fast det är klart, det kanske inte står i bilens serviceschema och då kan det ju bli farligt.