NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Hej tänkte kolla med er om ni känner igen det här scenariot.

Efter att min bil stått i varmgarage i 11h efter sin dagliga sträcka på 3.4 mil startar jag och backar ur bilen från parkeringen. Jag gasar på vxl 1 och kastar in vxl 2 varpå bilen suckar in, nitar och bilen blir stående på tomgång. Då känner jag att hela bilen skakar, typ som att halva motorn var igång och "motorprestanda nedsatt" ser jag står i displayen. Stänger av bilen, väntar ca 5 sek innan jag startar bilen igen på nytt och "problemet" är borta.

Bilen har rullat ca 16 450 mil och gått enbart på E85 sedan månad maj iår. Vad kan det bero på ?

Har funderat sedan dess på en felkodsläsare av enklare modell, har ni några tips på en som fungerar bra ihop med min bil.
av specos
Både jag och mina föräldrar (1,8F) har haft ett problem som visar sig på något liknande sätt, men kanske inte identiskt.

Ett bra exempel är följande som hände mig för ett tag sedan.

Står parkerad längs gatan i en p-ficka. Startar och kör ut, kommer ut i gatan kanske 5 meter. När jag skall gasa upp så händer ingenting. Bilen är fortfarande igång men reagerar inte på gasen..... Jag står där och kör ner gasen lite och släpper lite och kör ner den, inget händer. Förrän kanske efter 10-15 sekunder....då reagerar gasen och kör iväg som vanligt........... Kommer inte ihåg om bilen skakade (isåfall är det väl för att varvet går ner, vilket jag har en svag aning om att det gjorde...)
Användarvisningsbild
av grillchips
Klassiskt problem för etanolmotorerna, finns ett par trådar om det här. Har själv upplevt det ett par gånger även om det nu var ett bra tag sen.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)