NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klasso
Tjena

Jag var ute o körde igår i regnet och sedan när jag stod still med bilen igång så börja Abs lampan lysa så jag stängde av bilen
För att sedan sätta på den igen och det resultera i att de stod något liknande på displayen "el systemet ur funktion service snarast" och då börja ratten bli hur seg som helst, styrservon la även av. Jag gasar på o svänger så mycket jag kan men sedan lägger gasen också av o det går inte ens att gasa alls, jag stängde av bilen och lät den stå en stund för att sedan starta igen och då ville den inte starta alls. All EL i bilen lade av, det gick varken att låsa bilen eller att öppna bagageluckan. Vrider nyckeln i tändningen och ingenting händer alls, inte en enda lampa lyser. Har försökt starta med startkablar och det hjälpte inte heller, min fråga är då vad felet kan bero på?

Tacksam för svar!

Det är en VOLVO S40 -05
av Gourmand
Kan det möjligen vara så enkelt som att generatorn helt enkelt lagt av ?
Resultatet blir ju att bilen blir strömlös och de hjälpmedel som behöver ström lägger av, t.ex bakluckelåst och till sist startar den inte. Jag skulle kolla det först av allt. Utbytes/renoverade generatorer är lätta att få tag på. Testa att starta bilen med hjälpström. Om den då startar, så vet du då med stor sannolikhet var felet sitter.
av dieselputte
Lossa och dra åt alla jordkablar vid vänster fjärderben, kan vara nåt allvarligt jordfel där som strular till det. Kolla även batteripolernas åtdragning. Mät batterispänningen.

Tror inte på generatorfel, då borde du fått el system fel larm tidigare och det går att köra rätt långt utan laddning om batteriet är ok.( Har själv haft generatorhaveri)

Har för mig nån liknande tråd slutade med att orsaken var kortis i startmotorn varvid kabel+säkring från batteriet till startmotor hade brunnit av. Denna kabel för även över laddströmmen från generatorn till batteriet. Kan ju vara det du har råkat ut för.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)