NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johannE
Har en volvo v50 2,4 -06. knackade ljud vid start. När bilen har stått ca 4 timmar så knackar det inget. Knackningen uppstår då bilen har stått ca 30 min. Vad kan det vara? för tunn olja?
av euroman
Slutar det med en gång?

Isåfall är det kammarna som ställer in sig dom första sekunderna, Finns flera v50/s40n på jobbet som låter likadant i 1-2sec. Dock låter inte min så men hörde mig för på volvo för var bara nyfiken varför det lät så på vissa.

Sen beror det såklart på hur länke den knackar och hur det låter när den knackar. Du har ingte video klipp?

Mvh
Martin
av johannE
Okej. Ja det låter ca 1-2 sec då den har stått ett tag. Det låter inget då jag stänger av och vrider igång den igen.
Det låter inte bra direkt. Går det inte att få bort knackningarna? Vad kör du med för olja? Har bytt till en tjockare olja nu. Så få se om det blir bättre.
Senast redigerad av 1 johannE, redigerad totalt 0 gånger.
av euroman
Brukar köra med 10-40 helsyntet :) ska väll vara 5-30 orginal tror jag om jag inte missminner mig. båda har dock funkat bra för mig,

Håller helt med låter inte fint när vissa startar här på jobbet heller men efter 1-2sec låter dom normalt min har dock aldrig haft det ljudet men enligt volvo skulle det vara så men tycker det låter märkligt :)
av johannE
Okej. Märkligt att bara vissa har de där ljudet. Det borde ju gå att få bort tyck ja. ¨
Hur får man bort oljudet? ??:-/
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)