NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag och min sambo köpte en V50 1,6D -06 som bara hade gått 7200 mil i tron att det var smart eftersom det var så långt kvar till 12000 mil och partikelfilterbyte. När jag senast pratade med Bilia säger de 12000 eller var 6:e service. Jag har aldrig sett eller hört det innan, stämmer detta?

Till saken hör att jag ringde Bilia för att diskutera förbrukningen som tillfälligt kan stiga när jag kör. Det låter precis som tillsatsvärmaren går igång och brummar, förbrukningen stiger från 0,5 på platt motorväg till 0,8. Då går den så i typ 10 minuter och stängs sedan av igen, typ var 10:e mil. Varför?

Inte precis att det är kallt när jag kör i sommarvärme 25°.
Blir förbannad för det förstör min förbrukning, det tycks dessutom ske oftare och oftare det senaste.
Förbrukningsökningen beror på regenereingen när bilen försöker bränna ur filtret. Om regenereringen går var 10e mil så är det definitivt dags att byta filtret. Att det behöver bytas så tidigt kan bero på att bilen körts många korta sträckor där bilen inte hunnit bli ordentligt varm. Det krävs flera mils körning för det och ännu längre för att en komplett regenerering ska ske.
Har verkligen 1,6an bränning av partikelfilter? Trodde det bara var de stora dieslarna och att de aldrig behövde byta filter pga av det?

Säger bilen till mig om partikelfiltret eller är det bara vänta ut service-lampan?
hej,kör själv en 1,6d -09 drive som hade samma symptom-tätt mellan urbränningarna.
köpte bilen för två år sedan,utan nån kunskap om partikelfilter
man köper ju en bil som man vill ska vara bränslesnål om man väljer en drive.?urbränningarna gör inte bilen bränslesnål.. :-(O)

när filtret börjar bli fullt som i ditt fall,kan det möjligen tvättas ur(har själv gjort det två ggr.)
men lika bra som ett nytt blir det knappast.mycket beror på att det inte går att komma åt att spola direkt på filterdelen,
tack vare rörböjarna från båda hållen.

montera ett nytt filter,eller ta bort filtret.jag gjorde det senare,med följd att bränsleekonomin blev bättre.. :wink:
det jag ångrar är att jag inte tog bort det tidigare.
Att ta bort filtret är olagligt och gör dieselnbilen till samma äckelmonster och lungförstörare de var innan partikelfilrens dagar. Att komma igenom besiktningen utan partikelfilter blir inte heller lätt.
Mina regenereringar kom typ konstant efter varandra, gick inte ens 1mil mellan gångerna.
Bytte först tryckgivaren men felet avhjälptes inte.
Bytte sedan partikelfiltret och allt blev kanon!. Fick inga felkoder eller dyligt på det utan bilen bara regenererade hela tiden. Blev kanon efter bytet.
Men du kan även köpa partikelfilter från tex http://www.skruvat.se för att be Bilia montera det? Då sparar man en hel del kronor.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)