NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Känns lite genant att ett problem med bilen blir mitt första inlägg här på forumet.. Men nu är det så att bilen vibrerar kraftigt vid tomgång och det fortplantar sig ut i karossen samt att den låter illa vid belastning och motorbroms. Håller man jämn fart mellan 1500-2400 varv så går den bra utan missljud. Det går lätt att växla och kopplingen låter samt känns okej. Någon som råkat ut för samma fenomen? Kan det bero på något motorfäste?
Motorfästena var ok och fått bud på att det troligtvis är dubbelmassasvänghjulet.. Kostnad ca 14000 kr på volvo verkstad. Då vi köpte Bilen för knappa 2 månader sedan så borde bilfirman stå för kalaset. Hur denna kan ha gett upp bara sådär är för mig ett mysterium...
Deetoy skrev:Motorfästena var ok och fått bud på att det troligtvis är dubbelmassasvänghjulet.. Kostnad ca 14000 kr på volvo verkstad. Då vi köpte Bilen för knappa 2 månader sedan så borde bilfirman stå för kalaset. Hur denna kan ha gett upp bara sådär är för mig ett mysterium...
Inget ovanligt alls! Bytte precis (Mars månad) koppling och svänghjul då svänghjulet faktiskt gick sönder! Dunkade rätt duktigt från det... Fick bärga bilen. Blev en nota på 18.210:-, sådär roligt.

Googlar du på DMF failure så märker du att det är ett vanligt problem. Det är Dubbelmassehjulet som tydligen har en dålig konstruktion eller nått.

Hur långt har bilen gått? Våran hade rullat ca 20.000mil vid det inträffade, så när koppling börjar slitas då tror jag det är dags för DMF'en också tyvärr.

Finns lite man kan göra för att minska slitaget på DMF'en tydligen. Tex: Inte ha kopplingen nertryckt vid stoppljus etc. Friläge så ofta som möjligt. Inte slira på kopplingen (självklarhet), Inga snabba accelerationer från låga varvtal. Tex 1200rpm - 3000 rpm, inte köra på för låg växel å för låga varvantal, växla upp vid högre varvantal som tex 2000rpm å uppåt... Du finner informationen när du söker som sagt :)
Deetoy skrev:Motorfästena var ok och fått bud på att det troligtvis är dubbelmassasvänghjulet.. Kostnad ca 14000 kr på volvo verkstad. Då vi köpte Bilen för knappa 2 månader sedan så borde bilfirman stå för kalaset. Hur denna kan ha gett upp bara sådär är för mig ett mysterium...
Om bilen köptes för två månader sedan ska du inte åberopa garanti utan fel i varan enligt konsumentköplagen. Det torde vara tal om ett dold fel du som köpare inte har haft möjlighet att upptäcka vid ett ev. provkörningstillfälle. Säljaren kan låta dig häva köpet alternativt bekosta erforderlig reparation. Det är endast ett fåtal bilfirmor som ger garanti på sina objekt, men fel i varan kommer de inte undan med.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)