NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan alla igen.

Denna gången bråkar min nyare bil.
Jag har en V50 06a som har gått ca 12500 mil och nu plötsligt för någon vecka sedan började avgasreningslampan lysa orange.

Det märks ingen förändring på bilens prestanda eller annat utan den går lika bra som vanligt. Samma motorvarv som vanligt med. Bilen är servad enligt servicebok och i maj gjordes senaste servicen. Och enligt vad man säger på volvo skall ju bilen uppdateras vid varje ny service så den borde ju relativt ny programvara?

Jag nollade felet genom att lossa batteriet och den gick ca en vecka innan den började lysa igen. Finns det något standardfel som jag bör leta efter?

Vid runt 10000 mil på denna bilen när jag körde den som tjänstebil uppkom även detta och då byttes det en styrbox till vvt enheten samt givaren till detta. Kan det vara samma strul igen? Dyrt var det då iallafall.

Tackar på förhand

/Micke
Senast redigerad av 2 mickelindstrom, redigerad totalt 0 gång.
Det har faktiskt börjat ge lite symptom. Bilen bluddrar från insuget låter det som och den har blivit relativt slö på varv under 2000. Den går grymt snålt. 8.5 stad o landsväg. Kan det vara lmm som har pajat helt? Det blir som en kick i vrid över 2000.

Tackar på förhand.

/Micke
Senast redigerad av 1 mickelindstrom, redigerad totalt 0 gånger.
Efter ytterligare lite efterforskning nu så visar det sig att det är på tok för mycket olja i motorn. Efter mätning idag på plant underlag ligger det ca 2cm över max på stickan och har antagligen gjort sen ett tag bakåt. Den fick en påfyllning av en annan chauför som antagligen inte lät rinna till sig innan han mätte. Den har varit lurig att läsa av innan om den inte fått stå och rinna ner ett tag. Så det kan säkert varit det extra de hällt i.

Jag pumpade ur ca 5 dl och det verkar nu som den ligger mellan min och max men frågan är vad som har hänt. Jag kunde släcka lampan genom batteriet i vanlig ordning men den tändes efter ett tags körning igen.

Kan det vara så att så pass förmycket olja rör sig ut mot insuget och lmm och skitar ner och ger fel värden? Eller är det skit i katalysatorn som gör den orkeslös och tänder lampan igen?

/Micke
Fyller på med lite mer info =)

Efter nogrant letande idag så såg jag att vevhusventilationsslangen var helt av. Svårt att se efterssom att den har som "skrynklor" på sig ner åt filtret. Det räckte med att ta på det så lossnade fler ringar.

Ny monterad och nya slangen verkar vara modifierad då det inte har några "skrynklor" utan är helgjutet.

Det återstår nu att se om lampan slocknar efter ett par dagar. Gaspådrag och responsen på bilen blev betydligt jämnare nu i alla fall. Som innan har jag för mig :D

/Micke
Användarvisningsbild
av hozz
Som vanligt under semestertider är det inte många kunniga som hinner att titta in och besvara ev. problem som dyker upp.
Det ser nästan ut som en dagbok skriven av dig :-) Inget illa menat, utan skitbra att du följer upp. Jag tror säkert att fler sitter så småningom med samma problem och kan läsa detta och spara tid och pengar.
Heder till dig som följer upp ditt eget problem (för stunden) och hoppas du hittat felet. :-)-)
Hahaha, ja det blev lite tid över på semestern och skriva av sig lite på. Lampan slocknade igår och fungerar nu klockrent. :D

Skönt då jag trodde det skulle bli en dyr historia. Slangen gick på 250 spänn och enkel o byta.

Tackar för denna gången 8)
av husum
Lite gammal tråd men lånar den lite snabbt.
Hade problem med att lampan börja lysa och såg att slangen va av så lämna in den och fick den utbytt.
Allt gick bra men nu när jag for och handla så börja lampan lysa igen.

Såg att du skrev 2dagar efter att du bytt slangen och att lampan hade slocknat. Tänkte bara höra om man behöver fara in igen och låta dom titta på felet eller om man ska köra runt och se om den försvinner.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)