NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janne6304
Har konstaterat att ena (tror jag) hjullagret fram är kasst. Men frågan är om det är höger eller vänster, ljudet från hjullagret försvinner så fort man svänger åt höger.
av blådåren
Borde vara höger hjullager isf .
När du svänger höger så flyttar du belastningen till vänster sida, då minskar den i motsvarande grad på höger och det hjulet rullar lättare/tystare.
av janne6304
Perra83 skrev:Skit i vilket som är dåligt, byt båda!
Jag bytte bägge för lite drygt 2 år sedan så det tänker jag inte göra! Varje kostar 1400kr + arbete, så roligare kan jag ha för dom pengarna.
Användarvisningsbild
av rüttner
Om du bytte lagren för 2år sedan så borde du gå tillbaks till företaget som monterade och klaga. Ska man hålla på att byta hjullager så ofta så blir ju det en jävligt dyr bil att äga.
av hanss
Lagren håller ju inte längre än 5000-6000mil (1,5år)... Iaf inte mitt första par...
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vad är det för lager ni köper? Kanske finns det bättre som är lite dyrare men det kan ju löna sig snabbt om man ska behälla bilen ett tag.
av berrabus
janne6304 skrev:Har konstaterat att ena (tror jag) hjullagret fram är kasst. Men frågan är om det är höger eller vänster, ljudet från hjullagret försvinner så fort man svänger åt höger.
Dra åt handbromsen.
Lägg ur växel.
Hissa upp bilen så ena framhjulet är i luften.
Håll ena handen på framfjäden.
Snurra på hjulet med andra handen.

Om ngt av hjullagren är dåligt känns det tydligt då du håller i fjädern.
Gör samma sak på andra sidan.
av janne6304
berrabus skrev:
janne6304 skrev:Har konstaterat att ena (tror jag) hjullagret fram är kasst. Men frågan är om det är höger eller vänster, ljudet från hjullagret försvinner så fort man svänger åt höger.
Dra åt handbromsen.
Lägg ur växel.
Hissa upp bilen så ena framhjulet är i luften.
Håll ena handen på framfjäden.
Snurra på hjulet med andra handen.

Om ngt av hjullagren är dåligt känns det tydligt då du håller i fjädern.
Gör samma sak på andra sidan.
Tack för tipset! Dessvärre står bilen just nu på verkstad och jag hoppas att det räckte med det högra lagret. Vet om en timma....
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]