NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pippolei
Hej alla glada.

Har haft ett irriterande KNARR ifrån bilen när jag rattar både stillastående och vid körning.
Har smörjt runt fjäder och fästen på vänster fram, där jag tycker ljudet kommer ifrån, med väldigt liten effekt.

Har kollat runt på forum för ett tag sedan och snöade in på att det skulle kunna vara fjäderbenslagret som börjat ge sig.
Dock trodde volvo verkstaden att det vart något med styrleden.

Bilen känns inte tyngre att ratta vad jag har märkt.

Alla råd och erfarenheter är välkommna!
Senast redigerad av 1 Pippolei, redigerad totalt 0 gånger.
av Nirre00
Tjena!
Jag hade det problemet i vintras. Jag gick på med lite Wd40 på fästet till dämparen i motorrummet. (Vad det nu heter) Blev knäpptyst efter det. Var väldigt skeptisk till det först för jag trodde inte det skulle funka alls. Jag hade också knarr när jag stod stilla och vred ratten. Ljudet jag hade lät ganska mycket som nån bussning var slut när jag körde. Hade svårt att höra exakt vad det var. Slutade direkt med lite smörj.

La upp ett klipp på youtube när jag höll på att leta på vad det kunde vara. Är det liknade ljud?

av v50d5r
Välkommen in i klubben. "Lilla-gent" plattformen är lika smäcker i chassiet som en skithög ungefär.
av Pippolei
v50d5r skrev:Välkommen in i klubben. "Lilla-gent" plattformen är lika smäcker i chassiet som en skithög ungefär.
'

Hehe jo man tackar.

Har varit knäpptyst från chassit i de första 4 åren jag ägt bilen.
Sedan har det varit lite knirr från någon bussning om man ruckat på bilen i sidled.
Jag nämnde detta för en kille på bilprovning och fick till svar att "du menar att du har en gnissel volvo?" följt av ett stort leende. :)
Varpå han nämnde att det var något vanligt fel men inget att bry sig om.

Dock har just det gnisslande och knirrandet i sidled, helt försvunnit, medans jag nu har fått ett nytt bekymmer som jag skapat tråden för.
Man kan ju bara hoppas att det är ett skönhetsfel som orsakar kirr & knarret när man vrider på ratten, så det inte är något allvarligare som servo och dylikt kan ta skada av.
av Pippolei
Nirre00 skrev:Tjena!
Jag hade det problemet i vintras. Jag gick på med lite Wd40 på fästet till dämparen i motorrummet. (Vad det nu heter) Blev knäpptyst efter det. Var väldigt skeptisk till det först för jag trodde inte det skulle funka alls. Jag hade också knarr när jag stod stilla och vred ratten. Ljudet jag hade lät ganska mycket som nån bussning var slut när jag körde. Hade svårt att höra exakt vad det var. Slutade direkt med lite smörj.

La upp ett klipp på youtube när jag höll på att leta på vad det kunde vara. Är det liknade ljud?

:-)-) Jag får ta och tacka dig Nirre00!!! :-)-)

Körde WD-40 över all fästen till fjäderbenen i motor-utrymmet och vips så vart det irriterande KNARRet borta med vinden.

Så jäkla enkelt och inget de kunde hjälpa mig med på auktoriserade Volvo handlaren/verkstaden när jag bad om hjälp i.o.m. service (eller rättare sagt så sade att de kunde börja byta delar, men inget annat).

Jag hade endast smörjt i hjulhusen runt dämpare fjädrar etc och helt missat fästena i motor-utrymmet.
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]