NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50special
Hej ..

Ett litet tips.. Jag bytte själv kamrem + vattenpump på min V50 för några veckor sedan i garaget. Jag bytte redan vid 14000 även om Volvo tycker att man skall byta vid 18000mil. Jag skulle föreslå att man förbereder sig rent psykologiskt med 2 arbetsdagar om även vattenpumpen skall bytas. Jag köpte Haynes V50 handboken, lita inte för mycket på den bara. Det verkliga jobbet att byta vattenpumpen är 50ggr jävligare än vad som beskrivs. Bara att få bort den gamla tog över 2tim och då har jag inte räknat med allt förarbete som krävs för att komma åt den och kamremmen. Jag funderade ett tag på att antingen smacka ihop allt igen och lämna in på verkstad eller lyfta ur hela motorn. Det krävs ett antal specialverktyg, det viktigaste som ni behöver för att i huvudtaget kunna byta kamremmen är ett specialmothåll för att kunna ta bort centermuttern till vevaxelremskivan. Det tog mej 1,5 dag att få ordning på allt.
Användarvisningsbild
av Vojje
att tillverka ett "specialmothåll" för att hålla motorn helt stum då man lossar på vevaxelmuttern kan ta sin tid.
Många använder mutterknackare istället. Snabbt som f-n, men då står motorn inte i sitt nolläge förstås när remskivan är lös.
Men det går att fixa i efterhand. Ravi ska snart berätta hur :mrgreen:
av strannio
2h jobb,(volvo mek, förstår att det tar tid hemma)går enkelt med rätt verktyg och förutsättningar, dock är det en sak som är bökigare och tar mer tid än det andra och det är spännrullen till kamremmen!!!(trångt)
Jag läser om många som byter pumpen på sina bensin motorer när dom byter kamrem, jag undrar varför? Det finns ingen bytesintervall på den förrän tidigast 36 000 mil( andra kamremsbytet) och det gäller endast dieslar, onödiga pengar om du frågar mig!
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:att tillverka ett "specialmothåll" för att hålla motorn helt stum då man lossar på vevaxelmuttern kan ta sin tid.
Många använder mutterknackare istället. Snabbt som f-n, men då står motorn inte i sitt nolläge förstås när remskivan är lös.
Men det går att fixa i efterhand. Ravi ska snart berätta hur :mrgreen:

Hehe ja på Volvo lär de inte dryga ut på tiden ! Lika bra att byta rubbet när man ändå är igång!
Yrkes hemlighet vet du vojje :) :)
av V50special
strannio skrev:2h jobb,(volvo mek, förstår att det tar tid hemma)går enkelt med rätt verktyg och förutsättningar, dock är det en sak som är bökigare och tar mer tid än det andra och det är spännrullen till kamremmen!!!(trångt)
Jag läser om många som byter pumpen på sina bensin motorer när dom byter kamrem, jag undrar varför? Det finns ingen bytesintervall på den förrän tidigast 36 000 mil( andra kamremsbytet) och det gäller endast dieslar, onödiga pengar om du frågar mig!

Skippar man vattenpumpen å har gjort det 48 ggr tidigare å har alla specialverktyg, lyft osv.. så är det ändå tveksamt om det går att fixa allt på 2 tim, det tror inte jag på.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]