NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50special
Hej ..

Min AC har börjat krångla efter 14000 mil. Den fungerar ok i 5-10 minuter sedan så känner man distinkt att den bara lägger av helt - kylan försvinner.
Jag har läst en del här om att det kan vara magnetkopplingen som glappar lite för mycket och att man behöver plocka bort nått shims.
Jag har mätt upp elektriskt och det verkar som magneten får ström som den ska, när väl AC:n fungerar så har jag testat och dragit ur säkringen och reläet, då hör man direkt att den kopplar ifrån - motorn går lättare.
Finns det någon här som har ett experttips på hur krångligt det är att fixa till själv. Förutom att plocka bort höger hjul + innerskärm hur pass mycket mer måste rensas bort för att komma åt ? Tacksam för svar eller om någon har bilder. :?:

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av rikrd
Har precis varit med om det du beskriver. Ac fungerar som den ska initialt, sedan lägger den av.. Fungerar igen efter bilen fått stå ett tag.. Lämnade in den för felsökning av ac och slutade med en shimsning av kompressorn och nu fungerar allt som det ska igen.. Vet dock inte hur du löser problemet själv, tyvärr.
av ptrj
För två veckor sedan så la min av. Levererade ingen kyla. Felsökte med sniffer och uv-lampa. Hittade aldrig någon läcka.
Sköt i ett par gram r134a och kompressorn började knacka direkt. Tömde systemet och provtryckte. Hittade inget att anmärka på.
Misstänker att korken för lågtrycksventilen inte var ordentligt åtskruvad(drog loss den för hand utan problem) efter att systemet testades vid senaste service, 9 mån sedan.
Bara där jag såg färgspår.
Efter en fyllning så fungerar allt igen. Peppar Peppar.. Ta i trä...

edit. När bilfan var 9 månader - 09, så byttes en o-ring vid kondensor. - Kylde bara ett par min vid start.
2 månader senare så byttes båda o-ringarna samt kondensor.- Kylde inte alls.
Fungerade fint tills för två veckor sedan. - Kylde inte alls.
av V50special
Jag bestämde mej för att testa shimsningen i dag om det löster problemet - 25 grader varmt i dag, Och nu fungerar det perfekt !!! :D :D

Här är en beskrivning på hur det gick till. Kan vara smart att testa det här innan ni lämnar in bilen på verkstad och pungar ur 5-10 tusen.
Fixen är hur enkel som helst, effektiv arbetstid max 2 tim. Borde vara samma på alla V50, S40, C30 osv .. som har 2.4 motorn.

Om det hade gått att lägga upp bilder på något enkelt sätt så har jag plåtat hur det går till.

1. Palla upp högersida, bort med höger fram och skruva bort innerskärmen.

2. Mät med ett bladmått avståndet mellan remskivan och A/C fjäderplattan, i mitt fall så var det 0.8mm, enl. spec skall det vara 0.3-0.4

3. Skruva bort centrumbulten .. 10:ans hylsa, M6, Skruva i 2st M5 x 50-60 i två av hålen på centerplattan och använd dom som mothåll.

4. Skruva i en M6 x 50-60 i centerhålet några gängvarv.

5. Tillverka en egen simpel avdragare använd ett 3mm plattjärn 50x50mm med 3 borrade hål 6mm i en cirkel med 19mm avstånd från centrum med 120graders vinkelmellanrum. Använd en passare.

6. Lägg avdragaren över bulten i punkt 4 och skruva i 3st M5x3cm

7. Dra M5 skruvarna jämt 1 varv i tagen tills fjäderplattan har kommit ut helt.

8. I centerhålet på fjäderplattan så borde det ligga några shimsbrickor, I mitt fall 2st 0.5 och 0.3 mm

9. Tvätta rent fjäderplattan och ytan på remskivan.

10. Jag tog bort 0.5mm shimset för att komma ner till 0.3 igen. Lägg lite fett på shimset och splines så sitter brickan kvar och det går lite lättare att trycka ihop igen.

11. Montera tillbaka tryckplattan och dra åt centerbulten, dra inte för hårt, det är bara en M6:a, drar du av den så måste du byta hela kompressorn.

12. Kontrollera så att centerplattan går lätt att snurra runt efter montering. Checka med bladmått så att distansen ligger runt 0.3-0.4mm

13. Innan återmontering av innerskärm och hjul, Starta upp motorn och varmkör den i 15minuter och testa sedan att koppla av och ur A/C med on/off knappen inne i bilen. Vid off så skall centerplattan stå still och allt annat snurra, Vid on så skall centerplattan snurra med.

14. Om kylan fungerar igen och allt snurrar som det skall , montera tillbaka innerskärm + hjul.

15. Klart, och du har sparat 10000kr. :D
av V50special
Lämnar du in bilen på bilia så vill dom byta kopplingen eller hela kompressorn, bara kompressorn som orginaldel går loss på 6000 + arbete + ur å i med kylvätskan - totalt runt 10 laxar. Man kan inte göra jobbet själv. En shimsning håller väl några tusen mil innan det är dax igen, det jobbet vill dom inte ge garanti på.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]