- fre 26 mar 2010, 20:14
Hade detta problem med att motorn 2.0D-06 blev svag till och från några gånger för att till sist bli permanent i december 2009. Precis som Dieselkungen skriver kan det vara problem med tryckgivaren som sitter mellan batteriet och EGR ventilen, min mek på Volvo kallade den "tryckgivare partikelfälla". Han provade att uppgradera mjukvaran först då den tydligen ger generösare tolerans för denna givare, men det hjälpte inte. Så han bytte givaren som visade konstant tryck oavsett om motorn var av eller på och sen dess har bilen gått prima. Jag fick detta gratis på emissionsgarantin! Felkoden kommer jag inte ihåg, men det var också ett EGR larm som försvann då den nya givaren var på plats.
Kanske viktigt att påpeka att jag aldrig har haft startsvårigheter som TS har tagit upp och jag har sedan 6000 mila servicen (okt 2009) problem med luftbubblor i bränsleslangen mellan filter och pumpen. Min mek sa att det inte var farligt, men jag undrar om bränslepumpen verkligen mår bra av att suga luft? Han sa att det var ok att komma tillbaka om bilen börjar gå dåligt så skall de byta filter och insats igen.
Kanske viktigt att påpeka att jag aldrig har haft startsvårigheter som TS har tagit upp och jag har sedan 6000 mila servicen (okt 2009) problem med luftbubblor i bränsleslangen mellan filter och pumpen. Min mek sa att det inte var farligt, men jag undrar om bränslepumpen verkligen mår bra av att suga luft? Han sa att det var ok att komma tillbaka om bilen börjar gå dåligt så skall de byta filter och insats igen.