NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade detta problem med att motorn 2.0D-06 blev svag till och från några gånger för att till sist bli permanent i december 2009. Precis som Dieselkungen skriver kan det vara problem med tryckgivaren som sitter mellan batteriet och EGR ventilen, min mek på Volvo kallade den "tryckgivare partikelfälla". Han provade att uppgradera mjukvaran först då den tydligen ger generösare tolerans för denna givare, men det hjälpte inte. Så han bytte givaren som visade konstant tryck oavsett om motorn var av eller på och sen dess har bilen gått prima. Jag fick detta gratis på emissionsgarantin! Felkoden kommer jag inte ihåg, men det var också ett EGR larm som försvann då den nya givaren var på plats.

Kanske viktigt att påpeka att jag aldrig har haft startsvårigheter som TS har tagit upp och jag har sedan 6000 mila servicen (okt 2009) problem med luftbubblor i bränsleslangen mellan filter och pumpen. Min mek sa att det inte var farligt, men jag undrar om bränslepumpen verkligen mår bra av att suga luft? Han sa att det var ok att komma tillbaka om bilen börjar gå dåligt så skall de byta filter och insats igen.
Hej Alla!

Gällande min V50 2.0D -05, kan jag meddela att det till 95% är EGR-ventilen som är boven.

Jag skruvade näligen loss den och då visade det sig att spjället satt fast! Jag lirkade lös det och sprejade med 5-56 och sedan vanlig olja, tills det gick lätt igen. Därefter har den aldrig strulat!

Ett ganska enkelt sätt att åtgärda, om det skulle hända en mörk vinternatt, är att knacka med en träbit eller liknande, på det silvriga röret, precis intill torpedväggen. Det röret går till EGR-ventilen och det är då troligt att ventilen släpper. Åtminstone gjorde den det för mig, redan innan den var rengjord!

Att byta EGR-ventil kostar några tusenlappar, men jag har inte gjort det än, då det hjälpte med rengöring. Dessutom har ingen Volvo-expert jag frågat, kunnat påvisa att det skulle vara skadligt att koppla bort den, d v s elektriskt (sära på kopplet). Ok, jag får ut mera utsläpp, men motorn fungerar som den ska, förutsatt att spjället står i rätt läge, när den kopplas bort! Dessutom testar inte SBP EGR-ventiler längre...;)

Hoppas detta hjälpte någon!

Lycka till med DIN bil! :)

/Johanna
Om du kopplar bort EGR-ventilen kan du få högre bränsleförbrukning.
/greenbay
En liten update här....

Bilen drar troligen lite, lite mindre diesel med urkopplad EGR-ventil. Svårt att mäta för skillnaden är sååå liten, men teoretiskt sett tycker jag att den iofs borde dra mindre? Eftersom alla avgaser nu går ut direkt och enbart bränsle kommer in i cyl. Det borde medföra att motorn blir lite, lite starkare och lite, lite varmare. Således behöver man kanske gasa lite, lite mindre och på så vis spara.......lite, lite diesel?

Teorin stämmer iaf i min hjärna, hur är det med era? :)
Jag hade aldrig den avmonterad. Insåg att det skulle bli jobbigt...;) Så jag öppnade istället locket till den. Det sitter 3 eller 4? små snäpplås som nås fint uppifrån. De håller det svarta plastlocket som inhyser själva elektromagneten, som manövrerar ventilen. Därigenom sprejade jag ner lite wd-40 och rickade sedan på ventilen förhand, via axeln som sitter i huset. Därefter fungerade den finfint, men som sagt, jag har den alltid urkopplad numera! Dessutom, varför lägga pengar på att byta en pryl som egentligen inte hör hemma i motorn...;)
johannaj skrev:Jag hade aldrig den avmonterad. Insåg att det skulle bli jobbigt...;) Så jag öppnade istället locket till den. Det sitter 3 eller 4? små snäpplås som nås fint uppifrån. De håller det svarta plastlocket som inhyser själva elektromagneten, som manövrerar ventilen. Därigenom sprejade jag ner lite wd-40 och rickade sedan på ventilen förhand, via axeln som sitter i huset. Därefter fungerade den finfint, men som sagt, jag har den alltid urkopplad numera! Dessutom, varför lägga pengar på att byta en pryl som egentligen inte hör hemma i motorn...;)

Aha, så kan man kanske också göra men... (Är inte helt säker) men det måste också betyda att du sköljde ner all smuts in till motorn i slutändan? Eller har jag helt fel nu? Vart tog "skiten" vägen isåfall? :)

Enligt instruktionerna så tar man bort EGR underifrån och då kan jag tro att det blir 100ggr enklare att komma åt vissa skruvar. Då slipper man åla sig över motorn...
Funderar på att rengöra min EGR då jag upplever att bilen börjat gå en aning småryckigt ibland...
Jo, LITE skit in i motorn blev det säkert, men denna "skit" är ju sot, som i små mängder, mig veterligen, inte är nån större fara för en cylinder. Inte så att det finns metall, grus eller annat däri, endast rester från fosila bränsle.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]