NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Javisst, ena är lite dålig och läcker olja som ett såll, har därför köpt en ny men insåg när jag kom hem att ett radnummer inte stämmer 100% mot de befintliga och jag vågar inte byta förrän jag vet att det inte spelar någon roll.

På tändspolen står följande "kod":
4M5G-12A366-BC
Det är det som stämmer överens med den nya och den koden verkar stå på alla tändspolar för 1.8F när jag kikat runt lite.
MEN! Under den koden står det en kortare kod som jag inte vet vad den innebär.
På den nya:
7032CA
På den befintliga:
7332CA

Vad har detta för betydelse egentligen? Eller är det bara olika batchar men i övrigt exakt samma?
Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av opA
Säkrast är ju att höra med Volvo själva men har den t.ex blivit utbytt mot en bättre sort av tändspolar så ändrar ju sig siffrorna. Men som sagt, hör med Volvo ! :)
Ja, då många kikat tråden men inga svarat (förutom du nudå) så får jag nog slå en pling till min PST imorrn. Hoppas rycken på låg växel när bilen är kall slutar iochmed bytet. :P
Användarvisningsbild
av grillchips
Ringde Volvo idag, närmare bestämt Upplands Motor, och de hade förstås inte en aning. "Kolla med dom som du köpt spolen av", säger killen på reservdelsavdelningen... Snark. Testar att byta idag ändå, bör ju märkas om det är fel ganska omgående.
Återkommer!
Användarvisningsbild
av grillchips
Sådär. Bytte tändspole, easy work. Jämförde den gamla och den nya och enda skillnaden jag kan se är att den nya är ett par millimeter kortare. Kanske suttit längre stift i den bilen den kom från?
Tog genast en kvällstur och bilen startar utan bekymmer, tog ett par korta sträckor för att sedan efter några minuter starta igen och den gnäller inte det minsta, inga misständningar what so ever.
Bara hoppas att oljeproblemet är bortblåst nu.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]