NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krizz
Hej!
Som rubriken lyder så får jag upp detta felmeddelande: "Bromsfel stanna snarast".
Dock så verkar det som det är något sorts elfel?
P.g.a. att när detta fel kommer upp under körning så dör bilen och vindrutetorkarna börjar gå några ggr för att sedan sluta... trots att jag ej varit i närheten av spaken till dessa... Märker heller inte att det skulle vara något fel på bromsarna.
Ibland så kommer även felkod "Motorsystem service erfodras" och "bromsfel"...
Sedan är det bara att stänga av bilen och vänta mellan 2-30min så startar den tillslut... Utan felkoder och så går den ett tag igen...
Har läst att andra har fått liknande fel vid dåligt batteri, så jag laddade mitt inatt, men samma felkoder idag :???: ... Kanske dax för nytt batteri?

Och ja jag vet att jag ska gå till verkstan så de får läsa felkoderna... tänkte bara att det var onödigt ifall någon här kunde lista ut vad det var ändå :D

HAR NI VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE???
Fick ABS larm samt "Bromsfel stanna snarast" i söndags, larmet varade i ett par sekunder. Har väl kör 25 mil efter det utan nåt ytterligare larm. Lånade en bekants ODB 2 Bluetooth läsare men det var inget annat larm. Man kan dock tyvärr inte se bromsfel med OBD läsaren.

Jag vet att mitt 3 år gamla batteri måste bytas då det larmade för låg spänning under vårkanten då man försökte starta tillsatsvärmaren manuellt.

Mest troliga är väl batteri, men kan vara generator , jordfel, kabelstam A stolpe kan ge skumma fel , finns säkert fler. Vet du att batteriet har många år på nacken så satsa på byte av det först. Kolla syrahalten i varje cell.
av Krizz
Okej!
Låter som en bra ide!
Glömde skriva att det handlar om en volvo v50 2.0D årsmodell 2005!

Tar gärna emot fler ideer vad det kan vara för fel?!?
Ska pröva att byta batteriet efter helgen! :)

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]