NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ajajaja
Hej!

Skall iväg på en långtur med min V50 D2 (2011) imorgon och köra ca 130 mil.

Tänkte därför att det kunde vara bra med en extra flaska olja och kylarvätska.
Så, till min fråga: Vad ska jag köpa för olja och kylarvätska? Vet inte vad som hälldes i vid senaste service så det bör ju vara nåt man kan blanda med det som nu är i :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av joel80
Får du inget vettigt svar här innan du åker kan du göra som mig.. som också är lite vilsen vad gäller oljor, fråga på macken. Oftast har de nån skapligt kunnig som kan hjälpa till.. Eller kanske bättre, åk förbi någon återförsäljare som har butik och fråga när du ändå ska handla.
av kvillebäck
Vet du inte med dig att bilen har hög oljeförbrukning så behöver du nog ingen olja ha med dig. Kylarvätska tror jag inte heller du behöver ha någon. Bilen skall inte förbruka någon kylarvätska.
av Kluster
Om du har utfört en Volvo-service på en auktoriserad Volvo-verkstad har du sedan servicetillfället 12 mån garanti, vilket innebär att även Volvo Assistans ingår 1 år framåt, om problem skulle uppstå under dina 130 mil:

Volvo Assistans i upp till 11 år

EN EXTRA VÄN PÅ VÄGEN
I alla nya Volvobilar* ingår ett års fri Volvo Assistans. Det innebär att vi lovar att hjälpa dig så fort du får problem med din bil. Dygnet runt och i alla västeuropeiska länder. Det kan vara allt från att bistå vid däckbyte om du får punktering i mörker och ösregn på E4:an, till att bärga bilen och se till att du får boende eller flyg betalt medan den repareras.

VOLVO ASSISTANS I UPP TILL 11 ÅR!
Efter att din Volvo fyllt ett år förlängs Volvo Assistans med ett år kostnadsfritt varje gång du utför en Original Service enligt Volvos rekommenderade serviceprogram på en auktoriserad Volvoverkstad. Förlängningen sker automatiskt fram tills att din Volvo fyller tio år. Med andra ord kan du njuta av den här extra tryggheten i ända upp till elva år. En av marknadens absolut starkaste Assistanslösningar.*

http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... stans.aspx

Alternativet är ju att du kollar med din verkstad vad som utfördes på servicen, då får du ju även fram vilka vätskor som användes...

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]