NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha, då står man inför nya bekymmer.
Sänkte bilen igår och bytte i samma veva bromsklossar runt om då det var behövligt.

När jag åker därifrån så hör jag ett märkligt gnissel från vänster bak. MEN! Ropa inte hjullager ännu, hoppas jag.
Det ökar ju snabbare jag kör men avtar lite när jag bromsar. Det avtar även lite när jag kör in en rondell vilket innebär att trycket på vänsterhjulet blir mindre = tyvärr typiskt hjullagerhaveri.
Jag har kikat igenom youtube för klassiskt hjullagerljud men det verkar vara mer ett klonkande ljud än metall mot metall så ljuden är inte alls lika varann. Nyss var jag även ute och hissade upp bilen för att känna på bakhjulet och det är tokstumt, rubbas inte en millimeter!

Man har hört och läst om folk vid hjulbyte som upplever ett metalliskt gnissel och då är det ofta en sten eller liknande som hamnat mellan skölden och skivan. Så jag passade även på att slå lite på skölden för att se ifall något lossnade men icke.

Kan det vara så enkelt att det är bromsklossarna som behöver köras in lite? Visst, klossarna var väl i billigaste laget, även framklossarna, men det är lite smådrygt när hela orten vrider på huvudet såfort jag närmar mig. :)
Jag upplever inte att det låter från högersidan vilket det kanske bör göra eftersom klossarna byttes även där.

Några tips och idéer? Något extra medel att lägga på skivan/klossarna?

Håller på att lägga upp ett videoklipp på youtube men 150mb från telefonen går inte fort så det får bli en edit på detta inlägg sen.
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger.
euroman: Ja, jag tänkte att jag ska försöka få tid till att åka till mekplatsen senare idag och hissa upp bilen och plocka ner vänster bak igen, ta loss bromsoket och så igen och sätta tillbaka i hopp om att "gör om gör rätt" kanske funkar. Svårt att få tid till det när det vankas födelsedagar och studentfiranden varenda jädra dag nu och på söndag så är det en 35 mil bilresa hem igen, så stressen är måttligt påtaglig även utan detta bekymmer. :)
grillchips skrev:Svårt att få tid till det när det vankas födelsedagar och studentfiranden varenda jädra dag nu och på söndag så är det en 35 mil bilresa hem igen...
och då passar man på att sänka bilen :roll:
euroman: Åhfasen. Ja, det ska jag allt göra!

Vojje: Ja, eftersom torsdagen var den enda dagen av tis-sön som var helt ledig. :)
Nåväl, det verkar vara påväg att lösa sig.
Då de gamla klossarna var så förbaskat utslitna så hade det blivit en fin kant runt bromsskivan, man ser att klossen har tagit i här och var nu efter bytet då rosten stötvis var borta från kanten. Efter att ha slipat ner kanten så avtog det lite men en del gnissel kvarstod, framförallt i kurvor. Men efter att ha kört ett tiotal mil, bromsat hårt och mycket så verkar det mesta ha gett med sig. Peppar peppar.
Oh ja. Det var lite tradigt att behöva slita av fälgen, lossa bromsok och kolvar, fixa och dona, montera tillbaka, testköra, nähä ljudet är kvar, slita av fälgen, lossa bromsok.. Ja. Ni förstår. :)
Ljudet kvarstår som sagt men större delen är borta, så jag får ta högersvängar lite hårdare och bromsa hårdare de kommande dagarna. ;)
Nåväl.. Ibland känner man sig bra korkad.
Hade upp bilen på hiss idag, av med ALLA hjul, konstaterade att vänster FRAM är den som bråkar. Skölden låg emot skivan och under den 2 mil långa resa jag hade hem, med skarpa kurvor åt båda håll, inte ett ljud. Man lär sig av sina misstag antar jag, trots att jag var HELT 100% säker på att ljudet kom vänster bak. :oops:

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]