NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#746628
Hej experterna på Volvo forumet.
Därför jag skriver experter är pga jag söker någon som har upplevt samma problematik med sin Volvo V50 -07. Felet är både jobbigt och kostsamt. Jag är i stort behov av att hitta felet.
Felet yttra sig på följande sätt att bilen tvärdör när bränslenivån når ett par liter ifrån att varningslampan om låg bränsle nivå ska tänds. Sedan går inte bilen att starta något mer.
Det som händer är att det kommer luft in i systemet och bränslet i slangen mellan filtret och högtryckpumpen försvinner. Därmed får expertisen på verkstaden avlufta systemet och med hjälp av en pump, med denna separatat pump(Biltema dieselpump) blir bränslesystem helt påfyllt med diesel åter igen och luften försvinner ur systemet.
Verstadskillen avlufta systemet och sedan fungerade bilen i gen. Verkstadskillen var ute och krängdkörde(vilda svängningar) bilen efteråt en ca 6 mil, och det hände ingenting. Felkoden verkstadkillen fick gick inte att utläsa pga det vara för många, detta tackvare att bilen tappar trycket generar det för många felkoder. Det kan sammafattas i tappat dieseltryck.
Denna procedur har upprepats ett ex antal gånger och under denna tid har både bränslefilter,bränslehuset,bränslevolymsstyrningsventilen(denna ventil sitter på högtryckpumpen,byts tackvare tidigare felkod men av färgkod gul(låg prioternade fel)). Samt att verkstadskillen har undersökt om det läcker diesel någon stans.

Verkstadskillen har undersökt efter metallspån i tanken, men har inte hittat några sådana spån. Denna undersökning gjordes vid fundering om högtryckpumpen håller på att skära ihop.

Innan ovanstående felsymptomen började inträffa, har jag under en tid haft problem att tanka bilen, bränslehantaget på macken slår av, fastän jag bara har halv tank.

Det sista som har hänt är att samma beskrivan fel uppstod(luft i systemet), men skinllad denna gång var att inga felkoder kom upp i diagnosvertyget vida och att det inte hjälpte att avlufta bilen för att den skulle starta igen. Verkstadskillen sa till mig att antigen har felet blivit permanent eller så är det något helt annat, hoppas på det första.

Nu till fredagen ska jag vara med när verkstadkillen utför en avancerad felsökning av min Volvo V50. Detta gör jag både för att öka min erfarenhet samt det blir lättare att ta ett beslut vad nästa steg skall bli.

Med hans 25 åriga erfarenhet av reperationer av Volvo, hoppas jag att vi ska hitta felet denna gång. Verkstadskillen funderar på är om det kan vara bränslepumpen som sitter i tanken på Volvo V50, som börjar att bli dålig och därmed har problem att suga när bränslenivån blir låg.
Frågor som jag har till er expeterer på detta forum är följande:

Om felet skulle vara att denna pump börjar bli dålig och därmed försämrad sugförmåga, speciellt kritiskt vid låg bränslenivå. Varför gick det bra att köra bilen direkt efter att verkstadkillen avluftad bilen med en körsträcka på ca 6 mil utan antydan till att vilja stanna, med kvarvarande nivå av bränsle?

Jag frågade verkstadskillen om det inte går att tryckprova systemet på något sätt för att se om det pyser någon stans. Ungefär som man hittar hålet på en innerslang till ett cykeldäck. Men det går inte att göra, varför inte?

Går det att tryckprova eller på något annat sätt vertifiera att högtryckpumpen är Ok?

Någon som har varit med om något liknade och i sådana fall vad var felet?

Hoppas någon har en bra förklarning till ovanstående problem, jag vet inte vad jag skall göra snart.

Mvh
Markus
#746640
Hej Markus,

Jag har och haft ett liknande problem. Det finns på forumet. Volvo känner till problemet. Bilia fick det konfimerat av Volvo. På min V50 2,0D så låg det en liten flisa av plast från tankrörsflänsen inkilad i pumpen.Bilen stannade då innan rött. När vacumet släppte så trillade flisan ur. Systemet luftades ur och bilen gick som vanligt. Bilen fick bärgas 3 ggr,samma mönster. Tanken monterades ned 2 ggr innan det hittade felet. Först Upplandsmotor som inte hittade något. Sedan Bilia med en klurig meck som kontaktade Volvo GBG därför han hade hört någon mekaniker nämna problemet vid en utbildning.
Bilen är dock fortfarande svårtankad, (vet inte om det har någon betydelse) och har även stannat på rött vid låg nivå. På grund av luft i systemet.
det finns troligtvis fler bitar? Vid mkt låg nivå så sugs de in mot pumpmynningen i tanken, vilket innebär att pumpen drar in luft bakvägen. Tankar nu alltid innan rött. Blir för dyrt med ett tankbyte. Volvo tar det inte på goodwill. Enligt verkstaden är det mkt svårt att rengöra tanken till 100 %. Ps jag har flisan fasttejpad på fakturan från bilia som dyrt minne.
#746857
Hej Snoken
Jag för börja med att ge dig ett stort tack. Om detta fel överensstämmer med mitt och problem med bilen, är du den räddade ängeln som gör att mina sömnlösa nätter är ett minne blott.

Du får ursäkta mina följdfrågor men om det går bra så innehar jag ett par. Måste få en lösning på mitt problemet.Kan inte köra bilen utanför kommungränsen.

Jag förstod inte riktigt följdeffekten(sambandet) med platsflisen,Vacumet och avluftningen? plastflisen lossnade efter avluftning och därmed var det inga problem att köra?

Hur kommer luften ner i systemet tackvare plastflisen? Förstår inte riktigt där.

Bilmekanikern som hade hört detta på en utbildning, om du har kontaktuppgifterna till honom kan du skicka det på mitt PM.
Är det sant att detta är ett problem Volvo känner men som de verkar vilja tysta ner. Är detta fel vanligt på Volvo v50?

Om det gick bra för dig skulle jag jättegärna komma i kontakt med dig via telefon eller på annat sätt få mer information om problemet. Finns möjlighet till mer information.Borde finnas mer information om problemet i och med att problemet har varit upp på en internutbildning inom Volvo.

Kanske går att ringa till huvudkontoret i Göteborg och fråga efter expertisen.

Med vänliga hälsningar
Markus
#747584
Hej Markus,

Det var Bilia Tumba som fixade problemet.
På räkningen står det kontakt: Kjell Nyman tel. 08-553 931 50. Jag tror dock att det var ngn annan av mekanikerna jag fick uppgifter om det kända problemet.
På fakturan står det under benämning.
Byte tankarmatur eller o ring
De-mo tank +bränslepump. Liten plastbit satt fast i pumpen.
O ring VO 8638939 bytt.
Du får gärna kontakta mig på [email protected]
lycka till

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]