NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte min första Volvo, en V50 T5 AWD 2005 för ca 2 veckor sedan och den har fungerat bra ända fram tills i onsdags. När jag skulle hem på eftermiddagen från jobbet så började krånglet efter åkt ca 50 m på parkeringen. Det va som att automatlådan slira. När man tryckte på gasen så hände det inte så mycket. Motorn varva men bilen gick inte snabbare för det och växlade segt. När jag sedan stanna för att stänga av och gå ut och kolla bilen så hände inget när jag vred på nyckeln, motorn gick fortfarande. Mycket märkligt. Fortsatte åka ca 100m sen stanna igen, då gick bilen att stänga av. Men jag varken hörde eller såg något märkligt så jag fortsatte lugnt hem. Tog en tur väl hemma igen och då verkade allt funka igen!?

Har haft bilen inne på verkstad under dagen på felsökning men dom har inte hittat något. Inga felkoder, ingenting. I mina öron låter det som det skulle kunna vara något elektronikfel eftersom tändningen och växellådan krångla på samma gång. Men va vet jag...

Nån som hört eller varit med om något liknande?

Skulle va mycket tacksam för hjälp eller idéer va det skulle kunna vara.
Det är två helt olika fel. Det där med att bilen går fast du har nyckeln i handen är ett slitet tändningslås vilket verkstaden borde känna till om det är en volvo verkstad du har vart på? Och har växellådan slirat så bör det finnas en felkod på lådan. Hur långt har bilen gått?
Tim skrev:Det är två helt olika fel. Det där med att bilen går fast du har nyckeln i handen är ett slitet tändningslås vilket verkstaden borde känna till om det är en volvo verkstad du har vart på? Och har växellådan slirat så bör det finnas en felkod på lådan. Hur långt har bilen gått?
Tog aldrig ur nyckeln helt ur tändningslåset utan vred den till läge 0, och motorn gick fortfarande. Och nej det va ingen volvo verkstad som bilen va inne på utan det va firman som jag köpte bilen på. Enligt dom fanns det inga felkoder. Bilen har gått ca 12800 mil.
När jag fick tillbaka bilen i fredags så dök det upp en felkod på displayen. "Larmenhet Service Erfodras" Pratade med firman igen och dom trodde det berodde på låg spänning i batteriet. Så nu har jag köpt nytt batteri och allt verkar funka.

Kan allt det här hänga ihop med att det va dåligt med kräm i batteriet???
Vobran skrev:När jag fick tillbaka bilen i fredags så dök det upp en felkod på displayen. "Larmenhet Service Erfodras" Pratade med firman igen och dom trodde det berodde på låg spänning i batteriet. Så nu har jag köpt nytt batteri och allt verkar funka.

Kan allt det här hänga ihop med att det va dåligt med kräm i batteriet???
Nej det kan det inte, eventuellt kan larmet ha att göra med låg batterispänning, men där har du en felkod som bör kollas upp, för har du fått ett meddelande i färddatorn så har du alltid en kod. Ett tändningslås som beter sig på det viset du beskriver brukar inte genera någon felkod förens det haverar helt och bilen inte går att starta. En felkod på lådan däremot borde du ha, men i vilket fall som helst så ett oljebyte i växellådan, inte bara i och ur tappning utan en sköljning av lådan är att rekomendera vid dom där miltalen. Passa även på att få ner den senaste mjukvaran i växellådan för att slippa framtida bekymmer.

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]