NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mobe skrev:
hanss skrev:Fick byta drivaxlar på min C30 pga "klonk" vid växling och motorbroms. Blev mycket bättre efter bytet! får se hur länge dessa nya håller.
Ryckigheten på 1an och 2an får man leva med verkar det som...
Vad jag förstått från tidigare inlägg verkar du köra rätt mycket har du upplevt någon försämring med tiden efter du bytt drivaxlarna typ att ljudet börjar smått återkomma etc?

Har precis hämtat ut bilen från verkstaden.. Hunnit köra kanske 30mil. Men ljudet fanns inte från början på min bil.. Utan det kom smygandes runt 5000mil... Har även fått byta hjullager fram. Bilen har varit in och ut från verkstaden mest hela tiden sedan den var ny... Men snart har jag förhoppningsvis nån annan bil på uppfarten...
Kanske kan den här uppgraderade motor/växellådsbussningen vara något?

Bytte den på min S40 T5 2005 och oj vilken skillnad det blev i växlingarna, transmissions glappet försvan som man så tydligt kan märka när man går från 1-2-3 växel. allt blev så mycket stummare och "krispt"
Så här skulle bilen vara från fabrik.

Något mera vibrationenr kan upplevas på tomgång men annars är allt bara posetivt.
Mycket lätt att byta om du har tillgång till en lyft.
http://atechmotor.com/volvo/s40n/t5/bus ... rbussning/
agusta44 skrev:Kanske kan den här uppgraderade motor/växellådsbussningen vara något?

Bytte den på min S40 T5 2005 och oj vilken skillnad det blev i växlingarna, transmissions glappet försvan som man så tydligt kan märka när man går från 1-2-3 växel. allt blev så mycket stummare och "krispt"
Så här skulle bilen vara från fabrik.

Något mera vibrationenr kan upplevas på tomgång men annars är allt bara posetivt.
Mycket lätt att byta om du har tillgång till en lyft.
http://atechmotor.com/volvo/s40n/t5/bus ... rbussning/
Nja, bilen är bara drygt 3 månader gammal. Känner inte för att börja skruva med den själv då det riskerar att sabba garantin.

Borde väl inte behövas specialdelar för att slippa klonk vid normal körning med en otrimmad motor?
Nu ca 750mil från bytet är klonket tillbaka... Blir väl att rulla till verkstaden igen
Längesen jag skrev här nu. Känner att det är dags för en uppdatering.

Någon vecka efter jag skrev detta inlägg lämnade vi in bilen på Upplands motor i Uppsala. Jag var som sagt skeptsik, men de gjorde ett förstklassigt jobb! En drivaxel byttes och de programmerade även om motorn.

Efter det blev det som en helt ny bil! Allt klonk är helt borta och bilen är lika lättkörd som en modern bil bör vara.

Bytet av drivaxeln var tydligen en patch som Volvo tagit fram till kunder som har problem med klonk i transmissionen.Den var helt ny när vi fick den. Om någon har liknande problem kan jag verkligen rekommendera ett besök på verkstaden. Man får det gratis på garantin.

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]