LasseRe skrev:Det här är inte speciellt min historik. Det är den lista som Volvo-verkstäderna går efter vid 3000-milaserice för en V50 D5. Jag köpte bilen när den gått 1800 mil, som jag servat hos Volvo hittills, till skillnad från mina tidigare bilar, som var mer lättmekade.
Visst kan man göra det mesta själv, men man bör kolla om det begränsar maskinskadeförsäkringen som gäller till 10.000 mil eller 15.000 mil (om man köpt bilen hos en Volvohandlare) eller tills bilen är 8 år.
Uppdaterad mjukvara kan vara svår att få tag på och sen är det ju olika hur man värderar Volvo Assistans, som förlängs ett år i taget.
Kravet på köp via Volvohandlare gäller bara Volvias försäkring. Folksam (kanske andra bolag också?) har samma villkor som Volvia när det gäller 15000 mil/ 8 år utan krav på inköp via Volvo handlare. Folksam har dock några få undantag när det gäller vad som täcks jft Volvia. Jag hade Volvia men bytte till Folksam då jag fick ett klart bättre pris + helkundsrabatt (villa+hem + bil)
För en egen servad bil finns helt klart risken att försäkringsbolaget inte betalar motorskador fullt ut för om man inte kan påvisa via tex film hur servicen utförts. Beror väl också på hur petig handäggaren är, men det kan ju röra sig om en del pengar om man har otur.
Volvia har väl en närmare kontakt med Volvo's auktoriserade verkstäder och kanske t.o.m. access till servicehistorik? I mitt fall kollade ju Folksams handläggare servicehistoriken då min generator pajade och den har ju inget alls med service att göra....
Kolla som tidigare sagt med försäkringsbolaget om deras åsikt. Det finns ju en del pengar att spara på egen basservice, men vinsten kan ju ätas upp med råge om man inte får full täckning om man har otur.
En fundering när det gäller mjukvara: Det har alltid stått i alla mina serviceprotokoll att den uppdaterats. Jag har dock aldrig märkt att nåt påverkats, eller förbättrats, så man funderar ju vad den har för nytta :roll: Är man nöjd med bilens funktion och förbrukning så finns väl inget behov av uppdatering?