NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v50d5r
hej!

Jag har bestämt mig för att göra alla dom mindre servicerna själv, för att spara några tusingar.

Bilen har gått 8200 mil, den är servad för 200 mil sedan. Och det är 3000mil/1 års service intervaller på den.

Men kan ni radda upp service lista på d5an v50 2009 från 8000mil service och uppåt?
så jag vet vad det är jag ska byta osv osv.. Självklart så lämnar jag in den då kamrem ska bytas..

mvh
Om den bara har gått 8200 mil så har du väl fortfarande maskinskadeförsäkring som kan täcka skador på motor/transmission/el/elektronik ? Jag skulle inte serva min bil själv så länge som jag har den försäkringen. Lita inte på att ditt försäkringsbolag står för en ev motorskada till 100% om du inte kan påvisa att en riktig service utförts enligt tillverkarens program och fackmannamässigt. Kolla med ditt försäkringsbolag och be att få skriftligt svar i så fall Jag hade själv en generatorskada som försäkringen täckte. I ett av mejlen innan skadan fixades såg jag att det efterfrågats servicehistorik och att Volvos tekniker svarade att den var ok.

Min maskinförsäkring upphör i november (V50 2.0D -06) och efter det kommer jag att göra all basservice själv då jag räknar med att ha kvar bilen många år till. Att lämna in en bil som är mer än 6 år för vanlig basservice tycker jag är bortkastade pengar. Köp alla filter + olja och byt själv så vet man att det blir rätt gjort. Spar kvitton och dokumentera all service med en kamera = mer övertygande än en stämpel i en bok för ev framtida köpare.

Stor service typ kamremsbyte etc kommer jag dock fortsättningsvis att fixa via verkstad. DPF byte + additiv påfyllning skall jag fixa själv när det krävs.
Så här ser min servicespec. ut, gjord på Bilia_

Service V50 D5 aut, MY08, 3000-mila basservice, eller minst en gång per år
Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signalhorn: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage/mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Motorolja och filter byte (Edge ProA5 0W/30)
Bromsbelägg skivbroms: kontroll slitage
Motor: kontroll utvändig tätheUrenhet
Växellåda/slutväxel: kontroll täthet, nivå vid läckage
Bränslefilter: dränering
Motorrum: kontroll/justering olje-/vätskenivåer
Kylsystem köldbeständighet. .....................C
Luftfilter kupe: byte
Servicepåminnelse: nollställning
Serviceboken ifylld, (Volvo Assistans i ett år till)
Mjukvara uppdatering

Dessutom vid 6000/12000 mil
Bränslefilter/pump: byte
Luftfilter motor: byte (evt var 3000:e mil)
Byte olja I automatlåda

Sen har det blivit vissa tillägg, som byte av bromsbelägg.

mvh
Korrigering:
Byte av växellådsolja automat var bara vid 12.000 mil, inte vid 6.000.
LasseRe skrev:Så här ser min servicespec. ut, gjord på Bilia_

Service V50 D5 aut, MY08, 3000-mila basservice, eller minst en gång per år
Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signalhorn: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage/mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Motorolja och filter byte (Edge ProA5 0W/30)
Bromsbelägg skivbroms: kontroll slitage
Motor: kontroll utvändig tätheUrenhet
Växellåda/slutväxel: kontroll täthet, nivå vid läckage
Bränslefilter: dränering
Motorrum: kontroll/justering olje-/vätskenivåer
Kylsystem köldbeständighet. .....................C
Luftfilter kupe: byte
Servicepåminnelse: nollställning
Serviceboken ifylld, (Volvo Assistans i ett år till)
Mjukvara uppdatering

Dessutom vid 6000/12000 mil
Bränslefilter/pump: byte
Luftfilter motor: byte (evt var 3000:e mil)
Byte olja I automatlåda

Sen har det blivit vissa tillägg, som byte av bromsbelägg.

mvh
okej men jag kör manuell så jag behöver inge oljebyte i lådan :D
Låter som ganska dyr histora detdära? Har du ägt bilen sen ny eller?
Hade den dära historiken varit för mig så hade jag gjort det mesta hemma i garaget :)

Mvh
Det här är inte speciellt min historik. Det är den lista som Volvo-verkstäderna går efter vid 3000-milaserice för en V50 D5. Jag köpte bilen när den gått 1800 mil, som jag servat hos Volvo hittills, till skillnad från mina tidigare bilar, som var mer lättmekade.

Visst kan man göra det mesta själv, men man bör kolla om det begränsar maskinskadeförsäkringen som gäller till 10.000 mil eller 15.000 mil (om man köpt bilen hos en Volvohandlare) eller tills bilen är 8 år.
Uppdaterad mjukvara kan vara svår att få tag på och sen är det ju olika hur man värderar Volvo Assistans, som förlängs ett år i taget.
LasseRe skrev:Det här är inte speciellt min historik. Det är den lista som Volvo-verkstäderna går efter vid 3000-milaserice för en V50 D5. Jag köpte bilen när den gått 1800 mil, som jag servat hos Volvo hittills, till skillnad från mina tidigare bilar, som var mer lättmekade.

Visst kan man göra det mesta själv, men man bör kolla om det begränsar maskinskadeförsäkringen som gäller till 10.000 mil eller 15.000 mil (om man köpt bilen hos en Volvohandlare) eller tills bilen är 8 år.
Uppdaterad mjukvara kan vara svår att få tag på och sen är det ju olika hur man värderar Volvo Assistans, som förlängs ett år i taget.
Oj, detdära med maskinskadeförsäkringen hade jag ingen aning om att jag har? Min har gått 8 tusen och den köptes på Careta (bilbolaget). Alltså har jag den också?
LasseRe skrev:Det här är inte speciellt min historik. Det är den lista som Volvo-verkstäderna går efter vid 3000-milaserice för en V50 D5. Jag köpte bilen när den gått 1800 mil, som jag servat hos Volvo hittills, till skillnad från mina tidigare bilar, som var mer lättmekade.

Kravet på köp via Volvohandlare gäller bara Volvias försäkring. Folksam (kanske andra bolag också?) har samma villkor som Volvia när det gäller 15000 mil/ 8 år utan krav på inköp via Volvo handlare. Folksam har dock några få undantag när det gäller vad som täcks jft Volvia. Jag hade Volvia men bytte till Folksam då jag fick ett klart bättre pris + helkundsrabatt (villa+hem + bil)

För en egen servad bil finns helt klart risken att försäkringsbolaget inte betalar motorskador fullt ut för om man inte kan påvisa via tex film hur servicen utförts. Beror väl också på hur petig handäggaren är, men det kan ju röra sig om en del pengar om man har otur.

Volvia har väl en närmare kontakt med Volvo's auktoriserade verkstäder och kanske t.o.m. access till servicehistorik? I mitt fall kollade ju Folksams handläggare servicehistoriken då min generator pajade och den har ju inget alls med service att göra....

Kolla som tidigare sagt med försäkringsbolaget om deras åsikt. Det finns ju en del pengar att spara på egen basservice, men vinsten kan ju ätas upp med råge om man inte får full täckning om man har otur.

En fundering när det gäller mjukvara: Det har alltid stått i alla mina serviceprotokoll att den uppdaterats. Jag har dock aldrig märkt att nåt påverkats, eller förbättrats, så man funderar ju vad den har för nytta :roll: Är man nöjd med bilens funktion och förbrukning så finns väl inget behov av uppdatering?
Ja man kan undra vad det är för uppdateringar som finns på en äldre bil som absolut måste göras.
Man kan tom undra om nya uppdateringar programmeras på en ex. 2010:a v50.
Jag hade Folksam innan Volvo köpet men har nu Volvia då de har två år längre vagnskada än Folksam.
annars är premien någon krona billigare på folksam och jag förlorar rabatten på villa men maskinskade försäkringen (+2år) väger upp detta tycker jag.
wilsonlarsson skrev:Ja man kan undra vad det är för uppdateringar som finns på en äldre bil som absolut måste göras.
Man kan tom undra om nya uppdateringar programmeras på en ex. 2010:a v50.
Jag hade Folksam innan Volvo köpet men har nu Volvia då de har två år längre vagnskada än Folksam.
annars är premien någon krona billigare på folksam och jag förlorar rabatten på villa men maskinskade försäkringen (+2år) väger upp detta tycker jag.
Skiljer inget mellan Folksam och Volvia vad beträffar max antal år och miltal på maskinskadeförsäkring.

Jämför:

http://www.volvia.se/sitecollectiondocu ... akring.pdf

http://www.folksam.se/forsakringar/bilf ... ng/1.72973 (Klicka på visa hela texten för Maskin och elektronik så syns 8år / 150000 km)

Värt att byta kanske?

EDIT: Vad jag kan se är självriskerna högre hos Volvia efter 5000 mil = procentsats eller lägsta självrisk (Folksam 2000kr till 10000 mil samt 3000kr mellan 10-15000 mil , ingen procentsats)

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]