NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av doggeli
Låååång historia kort.

Har min V50 2.0 D -07a i varmgarage.
Den kan vara mycket svårstartad när den är "kall" (blivit värre och värre) :???:
Måste pumpa på gaspedalen för att den ska tända. När det har startat så går den som en klocka.
Kör jag så att den har blivit varm så startar den utan problem.

Vad kan det vara? Håller glödstiften på ge upp?

Tacksam för svar och vad man skulle kunna göra.
av kvillebäck
Glödstift, Tjuvluft eller läckage på bränslesidan. Kolla om du ser någon bränsleslang som fuktar, byt bränslefilter och ev bränsleslangar. När du kollar glödstiften så koppla loss strömmen på toppen och ohm-mät mellan toppen på glödstift och jord. Kolla så du har samma på alla. ingen kontakt = skräp

Om inte motorn snurrar med "god" fart på startmotor så byt batteri och kolla kablar från batteri till start o på minussidan så de inte är ärg på dom.
Användarvisningsbild
av doggeli
Var och läste av felkod och det som fanns var kamaxelgivare som hade varnat.
Nu bytte jag aldrig denna eftersom den inte fanns hemma hos Volvo. Nu har iofs bilen fungerat som den ska i alla fall men något lurt är det. ??:-/
Det har varit lite som att slå på tärning. Ibland kan jag få stå och gnugga ett tag innan den startar och för det mesta så startar den på en gång.
Fick för mig tidigare att det vara bara när bilen var kall men det stämmer inte. Problemet kan uppstå både när bilen är varm eller kall.

Servicekillen tyckte att bilen hade ett konstigt svagt vinande ljud ifrån startmotorn. :???: Vet inte riktigt vad jag ska tro. Visst, startmotorn kan vara på väg att ge upp men det ska väl inte påverka om bilen tänder eller inte? När jag tänker problem med startmotorn så tänker jag först på startmotor som inte går runt eller bara ljudet klick. Jag hör ju hur min gnuggar och gnuggar men inte tänder.

Jag får nog testa att ohm-mät mellan toppen på glödstift och jord.

Har inte ens kollat var startmotorn sitter ännu. Hur jävlig är den att byta på en V50?
Senast redigerad av 1 doggeli, redigerad totalt 0 gånger.
av snoken
Byt givare! Jag har haft liknande problem på dock på en Opel men motorn uppförde sig som du beskriver på din 2,0D (intermetent fel kamaxelgivare):
Användarvisningsbild
av Vojje
Vevaxelgivare (svänghjulsgivare) är inte samma sak som kamgivare.
Sitter på olika ställen.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]