NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agusta44
Perra83 skrev:
duttowisch skrev: Någon som vet var man kan få tag i BRA mjukvara till C70 T5 utan att betala skjortan?
Ja skulle inte snåla utan låta Autotech mappa maskinen. En T5:a kan få bra med effekt!!!

Tyvärr går bra programvara och "dyr skjorta" hand i hand...
Men kan varmt rekommendera ATM's programvaror. :-)-)

Kanske kan deras multifuel/E85 program vara något för dig?
Har själv funderat på att uppgradera mitt steg 2 prog med ett Multifuel/E85 program...

Men är såklart lite fundersam med att köra E85 i en bensinare, men det kanske inte är några problem :?:
Litar på grabbarna på ATM, men vill ju såklart vara säker på att allt lirar som det ska utan problem...

//MVH
av duttowisch
Personligen hade jag aldrig kört E85 i bilen. Du kan få mer problem än du någonsin tror. Bränslepumpen får jäkligt mycket stryk m.m.
Användarvisningsbild
av opA
agusta44 skrev:Tyvärr går bra programvara och "dyr skjorta" hand i hand...

Har själv funderat på att uppgradera mitt steg 2 prog med ett Multifuel/E85 program...

Men är såklart lite fundersam med att köra E85 i en bensinare, men det kanske inte är några problem :?:
Litar på grabbarna på ATM, men vill ju såklart vara säker på att allt lirar som det ska utan problem...

//MVH
Kör med Autotech, bättre gubbar får du inte tag på samt deras mjukvaror gör underverk med bilen !
E85 är inga problem alls att köra med i en bensinare ! Sålänge den är rätt inställd för de så går den kanon !
duttowisch skrev:Personligen hade jag aldrig kört E85 i bilen. Du kan få mer problem än du någonsin tror. Bränslepumpen får jäkligt mycket stryk m.m.
Min bil är körd med Autotech steg 3 och nära på enbart ren E85 i snart 10.000 mil utan bekymmer !
av duttowisch
Tycker också Autotech verkar bra.
Oavsett är jag tveksam till E85. Dock skall det tilläggas att jag var ett stortfan av E85 innan. Men numera känns det inte gångbart. Dock är man ute efter prestanda är det rätt väg att gå, högre oktan, kallare förbränning dock finns det många nackdelar också. Titta bara på V70 fliken 2.5FT.
Själv är jag inne på vatteninsprutning till mina bilar, har köpt alla delarna i USA och utvecklat styrkort tyvärr har hela allt stannat upp pågrund av att pumpen ger på tok för mycket flöde. Den går inte att reglera ner som den skall i flöde, tyvärr. Men vatteninsprutning ger en "oktanhalt" på upp till 116, dvs mer än E85. I diesel fungerar det också mycket bra, ger 8% mer effekt (100% vatten) och inte massa sot och skit som pajar partikellfilter. Var inne på en D5 men det blev en T5 istället
av agusta44
opA skrev:
agusta44 skrev:Tyvärr går bra programvara och "dyr skjorta" hand i hand...

//MVH
Kör med Autotech, bättre gubbar får du inte tag på samt deras mjukvaror gör underverk med bilen !
E85 är inga problem alls att köra med i en bensinare ! Sålänge den är rätt inställd för de så går den kanon !
duttowisch skrev:Personligen hade jag aldrig kört E85 i bilen. Du kan få mer problem än du någonsin tror. Bränslepumpen får jäkligt mycket stryk m.m.
Min bil är körd med Autotech steg 3 och nära på enbart ren E85 i snart 10.000 mil utan bekymmer !
opA:
Hur sköter du tankningarna, man ska väl blanda på multifuel programmet, alltså hur mycket bensin/E85 tankar du?
Kör du även ren E85 i bilen? Då behöver man väl slå i en tillsats vid tankning??

Får du nå problem med avgasvärden på multiprogrammet, tänkte inför besiktning?
Vid tex service av bilen så lär man väl informera att man har blandat bensin/E85 i tanken så dom vet,
och inte laddar i någon annan prog vara i bilen...

duttowisch:
Det är också en av mina funderingar hur bensinpumpen, spridarna, slangar, ventiler mm klarar av E85 utan att skadas på sikt...

//MVH
av duttowisch
Det funkar säkert ok om man kör lite blandat, dvs Bensin var tredje tank eller så. Annars är det ju känt att spridarna får stryk, bränslepumpen får stryk (E85 har inte samma smörjande verkan, torrt), slangarna tål det säkert. E85 har en kraftig rengörande verkan så man skall byta bränslefilter efter ett tag så alla föroreningar försvinner. Står mycket om det på etanol.nu. Men är allt gjort för E85 så går det säkert hyfsat. Vi bilägares långtest bil V70 2.0F där fick dom byta spridare. Men oavsett vad vi tycker är bensinen slut om 20år så då blir det till att köra E85 eller diesel gjord på kol ?!
Användarvisningsbild
av opA
agusta44 skrev:opA:
Hur sköter du tankningarna, man ska väl blanda på multifuel programmet, alltså hur mycket bensin/E85 tankar du?
Kör du även ren E85 i bilen? Då behöver man väl slå i en tillsats vid tankning??

Får du nå problem med avgasvärden på multiprogrammet, tänkte inför besiktning?
Vid tex service av bilen så lär man väl informera att man har blandat bensin/E85 i tanken så dom vet,
och inte laddar i någon annan prog vara i bilen..
Jag kör antingen ren E85 eller var 3-5 tank med 20-30l 98-okt när mätaren gått i bott.. byter aldrig mellan programmen då jag inte har någon dosa. De sköter den själv, på något sätt. Märker klar skillnad på att kört 98-okt sen tanka full tank E85.. rappare :)

Började köra med Red Line SI-Alcohol tillsats i E85 förra året.. ska tydligen sköta smörjningen av spridare m.m vid E85-körning. Vet inte vad förra ägaren körde med dock.

Har inte behövt besikta bilen sen jag köpte den av förra ägaren för 2 år sedan.. nästa besiktning blir nästa år :) Förra ägaren hade dock inga problem med besiktningen när han gjorde första besiktningen av bilen.

Gjorde första Volvo-servicen i förra veckan ( för min del ) och sa bara till min PST att inte uppdatera mjukvaran i bilen då han vet att bilen är trimmad och att jag får i min nya trim-mjukvara om ett par veckor när nya trimmet åker i :)
av Frohm
Hört av en som kör multifuel program i sin s60 T5 att då det e besiktning så måste han köra på bensin för annars är bilens avgasvärde för rent och det får det inte heller vara. Är som att trafikpolisen i en alkokontroll säger.. nädu du var en nykter jävel hem och sup till det lite nu ;)
Användarvisningsbild
av opA
Frohm skrev:Hört av en som kör multifuel program i sin s60 T5 att då det e besiktning så måste han köra på bensin för annars är bilens avgasvärde för rent och det får det inte heller vara. Är som att trafikpolisen i en alkokontroll säger.. nädu du var en nykter jävel hem och sup till det lite nu ;)
Låter rimligt :)
Man vill ju inte dra till sig massa frågor om värdena är allt för fina :P

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]