- fre 29 mar 2013, 19:40
#741568
v50d5r skrev:snabbt räknat om 2.0d skulle dra 0.2/mil mer än d5 (alla uppgifter från volvo säger annat men va jag har läst här så drar 2.0d mer ändå..) så behöver du köra ~450 mil mer per år för att spara in dem extra 1200 kr i skatt du betalar.. räknar du på 0.1 mer så är du uppe i nästan 1000 mil per år. allt tidigare än my10 är orelevant eftersom OP frågade efter my10 och framåt.. och fortfarande, ingen bil mår bra av att åka korta sträckor.Zanders skrev:Du är verkligen ute och cyklar du.. Vet du ens vad skatten ligger på en 2.0D my08 respektive D5? my09v50d5r skrev:Har inte haft något problem med min 2.0d iaf. Men med d5an är det stensäkert då det inte sker regeneringar på den motorn. Så att köra en d5a 500 meter till ica och tillbaka i 15- är aboslut inget problem. och 4 mil tur-och-retur med en 2.0D är heller inget problem. Men ogillar den motorn enormt.. Bättre med en stark snåldiesel med billiga servicar från Volvo (D5)Kör du flera korta sträckor kommer du fortfarande få problem.. Parkvärmare, motor m.m mår inte bra av det. D5 kanske inte drar speciellt mycket men skatten är fortfarande väldigt hög på den så du måste köra många mil för att spara igen skatten på den.