NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rasken
Så även D5 omfattas av det här? :(

Hur lång tid kan det ta att koda av styrenheten?
av jenu
Skall bli intressant att höra vad du får för svar. Jag väntar också med spänning på hur det går för mig på måndag då jag skall till QCT och försöka göra en uppgradering. Jag har nog mina tvivel. :(
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja funder på vad dom kan få ut mer för info om Rica får in styrboxen mot om dom läser av med iSoftloadern. Låst som låst.
av jenu
Jag är inte riktigt hundra på att jag förstod vad du menar men som jag har förstått det så går det väl överhuvudtaget inte att använda isoftloadern innan man har avkodat boxen. Kanske Rica vill ha boxen för att försöka "klura ut" hur den är kodad och den vägen få avkodningsfunktionen inbyggd i isoftloadern. Det här är ju nog en katt och råtta lek mellan bilfabrikanterna och trimföretagen :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Då är bilen servad. Ja sa till direkt om mjukvaran och att ja inte ville ha bilen låst. Inga problem ja skulle få vara med och se vilka mjukvaror som fanns till bilen.
Han gick igenom bilen enligt basservice modellen. Ja passade på och tog en dubbel espresso under tiden. Sen blev det dags för mjukvarubiten. Allt som kom upp i datorn var en mjukvara till CEM. Den laddades in och sen var servicen i princip klar.
Ja körde en sväng efter service och allt gick bra så ja åkte hem. In och hämta Rica iSoftloadern. Pluggade in den i OBDII uttaget och valde att ladda in den optimerade mjukvaran. Färdigt och inga problem!
Otroligt vilken skillnad det blir med 51hk och 101Nm mer än original.

Servicekillen verkade inte veta att Volvo låser bilarna. Man är heller inte tvungen att uppdatera mjukvaror vid service.
av jenu
Vad bra att det gick att göra servicen utan att boxen låstes :) . Förmodligen är det väl så att du hade hunnit läsa ut originalprogramvaran och få uppgraderingen innan service och då var det inga problem. Jag skulle inte heller ha uppdaterat min bil när jag var på service men jag visste ju inte om det här "problemet" då. Jag var också och uppgraderade min bil i dag. Det blev en QCT trimning. Till min förvåning gick det att uppgradera. Dock inte via OBD uttaget utan han måste ta ut boxen och efter lite "trixande" (såg inte exakt hur han gjorde) gick det att läsa ut original programvaran. Men jag kan inte säga annat än att slutresultatet blev :D . Jag har varit ute på en testrunda i kväll och inte går D3:an dåligt i originalutförande men vilken skillnad efter optimeringen. Det är som en helt ny bil. Den drar precis som din Perra 83 starkt ända mot rödmarkeringen. Jag kan inte säga annat än att jag är helnöjd.
av jenu
Enligt vad jag läste på hemsidan så lovar man 175Hk och 408nm. Då skulle den vara som en D4:a ungefär. Men det som lite förbryllade mig var att man lovar 207HK och 467nm ur D4:an. Alltså ungefär som Rica lovar. Men enligt Rica är ju D3 och D4 samma motor och där får man samma effekt ur båda motorerna. Frågade på QCT varför det är skillnad på utlovad effekt mellan dessa båda motorer men det kunde han inte svara på direkt. Han samarbetar med TM chiptuning i Sverige så jag får helt enkelt slänga i väg ett mejl dit och fråga. Men siffror är ju siffror och jag är nog mycket nöjd med min bil hittills efter det lilla jag har provkört. Skillnaden är stor jämfört med original.Det är som om man hade fått en ny bil :) . Det vore intressant att mäta effekten för att se det slutliga resultatet.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]