NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chribi
Hej!

Min bil en V50 2,4 - 140hk beter sig lite konstigt ibland.

Under hösten så tändes och släcktes motorlampan av och an, några dagar tänt och några dagar släckt.
Jag la inte så mycket energi på det mer än att läsa massa trådar om just detta.

Sen servicen gjordes i Januari på Meca så har den inte tänts, Meca hittade varken någon aktiv felkod eller passiv. Bilprovningen var inga problem i februari heller.

Men oftast när den tändes så kunde bilen rycka lite i motorvägsfart. som att den tappar lite ork. Det händer aldrig vid lättare körning och aldrig vid gaspådrag utan mer vid konstant hastighet på motorväg. Detta ryckande är kvar.
När bilen är kall dessutom kan den vara lite ryckig i början på jämn gas.

Min fråga är om det kan vara gasspjället som börjar spöka?
Räcker det med att montera ner och rengöra?

Jag undersökte saken närmare igår hur man skulle gå tillväga för att komma åt att rengöra.
Montera bort hela luftfilterlådan, där även någon databox sitter. Då måste man koppla bort alla sladdar till den.
Blir det då några komplikationer när man monterar ihop allt igen? koppla bort batteriet är givetvis min första åtgärd. så att bilen är strömlös när jag skruvar.
behöver jag ta bort gaspjället? eller kan det sitta kvar i bilen och rengöras på plats? väl jag fått bort insugslådan.

Några som har några tips/erfarenheter?
Bilen har gått 17300 nu och stora servicen gjord i Januari med kamrem.

Christian

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]