NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av goddamnswede
Hei, jeg har en 2005 V50 T5. Sedan i høst har bilen slitt med å oppnå arbetstemp.
Byttet termostat i oktober 12, ble ikke bedre. Byttet termostat og tempgivare sist uke. Fremdeles samme problem.

Bilen blir kun varm ved belastning, ved oppnådd arbetstemp som tar ca 20minutters aktiv kørning. Stopper jeg da og setter på kupevarmen på fullt dropper temperaturen igjen.
Fra tomgang blir ikke bilen varm alls.
10 minutter tomgang, knapt lunk på blokk og topp, lunk i alla slanger utenom den nedre store slangen inn på radiator.

Har luftet kjølesystemet efter alla kunstens regler.

Noen her som kan hjelpe.
PS tempen overstiger aldrig kl 12 på tempgiver..
Användarvisningsbild
av Perra83
Det brukar vara termostaten när tempmätaren inte går till rätt läge. Är du säker att termostaten öppnar som den ska? Har du kvar den gamla? Lägg termostaten i en kastrull med vatten och en stektermometer. Då ser du om termostaten öppnar vid typ 88 grader eller där omkring.

Blir alla slangar till och från kylaren varma? Till en början ska ingen bli varm. Annars är det stopp där.

När motorn är någorlunda "varm" ser du om det rinner tillbaka någon kylvätska till expansionskärlet?
Användarvisningsbild
av volvisen
goddamnswede skrev:Hei, jeg har en 2005 V50 T5. Sedan i høst har bilen slitt med å oppnå arbetstemp.
Byttet termostat i oktober 12, ble ikke bedre. Byttet termostat og tempgivare sist uke. Fremdeles samme problem.

Bilen blir kun varm ved belastning, ved oppnådd arbetstemp som tar ca 20minutters aktiv kørning. Stopper jeg da og setter på kupevarmen på fullt dropper temperaturen igjen.
Fra tomgang blir ikke bilen varm alls.
10 minutter tomgang, knapt lunk på blokk og topp, lunk i alla slanger utenom den nedre store slangen inn på radiator.

Har luftet kjølesystemet efter alla kunstens regler.

Noen her som kan hjelpe.
PS tempen overstiger aldrig kl 12 på tempgiver..
Om du kan tala om för Northug och hans vänner att släppa förbi några svenska vänner i skidspåret så ska jag avslöja några tips :-)

På min C30T5-08 sitter en termostat som "slår" till vid 91°C. Att det tar ca 20 min vid normal körning vid -5°C - +5° till arbetststemp är normalt, så är det på min även med motorvärmare innan start. En motorvärmare oavsett om det är Defa eller Calix värmer bara ca +30°C - +40°C över omgivningstemperaturen, är det +-0°C så syns inte det ens på mätaren i bilen.

Alternativ till lösning (och nu har du lovat det där med Northug....) Byt termostat, ja en gång tll (91°C troligen 90°C) Skölj kylsystemet och fyll på med nytt kylvatten 50/50 vatten/glykol (blå). Skaffa en OBD ELM 327 bluetooth och Torque till din mobiltelefon och kolla kyltempen i mobilen när du kör alt. åk till auktoriserad verkstad. Kommer du upp i drifttemp enl. programvaran i mobilen/verkstadens mätdon?
Sen ska inte tempen i mätaren i bilen överstiga 12!!
Jag har däremot sedan bilen varit ny ,ett fenomen med att temometernålen inte exakt ställer sig kl 12, vilket var påtalat när bilen var ny. Mätning av Volvo lovade att temperaturen var som den ska vara och det visar även det OBD programmet jag skrev om tidigare.
Mer får du inte förrän Hellner tagit guld.
av goddamnswede
Haha kan ikke love seier til Hellner men om jeg skulle treffe på Northug skal jeg alltids prøve å brekke staven hans ;-) Hørtes skumt ut..lol

Takk for tipset. Jeg har en ELM327 og har logget temp med den. Ser det er stor forskjell på om det er +5 eller -5 på tiden det tar før bilen blir varm. God ide og skifte hele kjølevesken. Skal prøve det.

Lykke til i skisporet.
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?