spaiens skrev:Känns inte helt okej när detta meddelande dyker upp på displayen, men det verkar inte vara något uppenbart fel på bilen, när jag stänger av bilen försvinner meddelandet och det tar kanske 5-10 min innan det dyker upp igen, verkar inte vara något fel på laddningen för det är full kraft i batteriet, någon som kan ha en ide om vad felet kan vara? ??:-/
Har du kört långa sträckor med detta larm? Du kan ju ha ett bra batteri och det räcker ju för en hel del starter utan laddning innan det ger upp. Kolla spänningen över batteripolerna i vila och med motorn igång, så ser du direkt om generatorn laddar.
När jag hade detta problem var det generatorn som var trasig. Tog typ några minuter efter start innan larmet kom, sen var det borta nästa gång jag startade motorn för att komma igen. Hade även ett svagt vinande ljud från generatorn veckorna innan den gav upp. Rätt så vanligt fel på äldre S40/V50 att generatorn pajar, även vid miltal under 8000 mil.
Byte av generator på verkstad inkl uppgraderad (från 120A till 150A) utbytes generator gick på runt 8000 kr , men täcktes av försäkring á 2000kr självrisk.