NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spaiens
Känns inte helt okej när detta meddelande dyker upp på displayen, men det verkar inte vara något uppenbart fel på bilen, när jag stänger av bilen försvinner meddelandet och det tar kanske 5-10 min innan det dyker upp igen, verkar inte vara något fel på laddningen för det är full kraft i batteriet, någon som kan ha en ide om vad felet kan vara? ??:-/
Användarvisningsbild
av Vojje
eller åtminstone sätta en multimeter mellan batteripolerna med bilen igång och (ungefärligen) mäta generatorspänningen.
Laddar kanske med för hög laddspänning = förkortar batteriets livslängd och kan skada annan elektronik
av dieselputte
spaiens skrev:Känns inte helt okej när detta meddelande dyker upp på displayen, men det verkar inte vara något uppenbart fel på bilen, när jag stänger av bilen försvinner meddelandet och det tar kanske 5-10 min innan det dyker upp igen, verkar inte vara något fel på laddningen för det är full kraft i batteriet, någon som kan ha en ide om vad felet kan vara? ??:-/
Har du kört långa sträckor med detta larm? Du kan ju ha ett bra batteri och det räcker ju för en hel del starter utan laddning innan det ger upp. Kolla spänningen över batteripolerna i vila och med motorn igång, så ser du direkt om generatorn laddar.

När jag hade detta problem var det generatorn som var trasig. Tog typ några minuter efter start innan larmet kom, sen var det borta nästa gång jag startade motorn för att komma igen. Hade även ett svagt vinande ljud från generatorn veckorna innan den gav upp. Rätt så vanligt fel på äldre S40/V50 att generatorn pajar, även vid miltal under 8000 mil.

Byte av generator på verkstad inkl uppgraderad (från 120A till 150A) utbytes generator gick på runt 8000 kr , men täcktes av försäkring á 2000kr självrisk.
Användarvisningsbild
av spaiens
Vojje skrev:eller åtminstone sätta en multimeter mellan batteripolerna med bilen igång och (ungefärligen) mäta generatorspänningen.
Laddar kanske med för hög laddspänning = förkortar batteriets livslängd och kan skada annan elektronik
Vad ska generatorspänningen vara när bilen står på tomgång?
Användarvisningsbild
av Vojje
Tomgång ger ingen bra info tyvärr. Du behöver en medhjälpare som höjer varvtalet till åtminstone 2000 rpm (för säkerhets skull).
Då bör du ha en spänning om 13.8-14.4 Volt.
Användarvisningsbild
av spaiens
Generator laddar okej men levererar för lite ampre :-(O) kostar 5200kr byte, så jävla kast på en bil som gått 9000mil....
sedan felkod på larmet, tydligen är en kabel av i bakrutan! så hela rutan måste bytas, det går inte på glas utan på maskin försäkringen = dyrt igen

Fan så jag ångar att jag köpte en Volvo ?:-/
Användarvisningsbild
av volvisen
spaiens skrev:Generator laddar okej men levererar för lite ampre :-(O) kostar 5200kr byte, så jävla kast på en bil som gått 9000mil....
sedan felkod på larmet, tydligen är en kabel av i bakrutan! så hela rutan måste bytas, det går inte på glas utan på maskin försäkringen = dyrt igen

Fan så jag ångar att jag köpte en Volvo ?:-/
Vad bra att vi andra vet att du ångrade just DEN Volvon för vi andra är jäkligt nöjda med med våra. Kan jag pruta på din VOLVO?
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?