NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keyeffdee
Okej kul att höra att ni har testat. Jag hade en Nissan micra -98. Jag körde nästan 50/50. Förbrukningen ökade från 0.75 till 0,80 så jag sparade en rejäl slant. Bilprovningen tyckte jag hade exemplariska avgasvärden ;)

Provar väl 20% vid pumpen då 95 an innehåller rätt mycket etanol redan. Kör en tank och kollar förbrukningen och om jag får en besparing.

Tack för hjälpen.

Har en fråga off topic.

Finns det AUX i den bilen jag ska hämta? Ljudanläggning: preformance, utrustning: business plus heter den iaf.
av MattiasD
Blandtanka E85 går utmärkt. Prova att tanka 15-20% E85 nästa gång, sedan 20-25%, 30% osv. När du hittar gränsen för vad bilen kan reglera tänds motorlampan. Släck den och tanka i några liter bensin för att hamna på "rätt sida". Svårare än så är det inte. Jag rekommenderar forumet på etanol.nu om du vill ha svar av de som kan sin sak.
av Rådlös
Jag har blandtankat och kört så i mer än 5 år eller lika många tusen mil. Visserligen i en motor som inte har så mycket gemensamt med V50 mer än fabriksnamnet, Volvo 245 -92 med B230F. Detta utan några som helst åtgärder. Köldstartproblem eller ökad förbrukning var okända begrepp i den bilen. Avgasvärdena var alltid godkända.
Bilen går för övrigt problemfritt blandtankat än i dag och har gått ungefär 2000 mil till. (När jag började blandtanka hade den gått 30 000 mil) En anhörig har den bilen numera.
Jag instämmer med MattiasD: Läs mer på http://www.etanol.nu

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]