NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cahors
givetvis tänker jag inte köpa ett nytt batteri, det får Bilbolaget stå för om det visar sig vara dåligt som sitter i. Ja nu startar bilen på en gång utan problem.
Är det vida känt och "bevisat" att just -07:ans batteri ska va dåligt som det nämns tidigare i tråden?
av Swopop
Hurvida det är känt och bevisat, vet jag inte, men om det är så att det är original batteriet från 07 som sitter i bilen så är det nog inte så konstigt att det börjar strejka. Det är ju trots allt ~6år gammalt i så fall
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev:Volvos originalbatteri från -07 är riktigt dåliga. Kan ge upp när som helst.
Japp, det är vida känt, men det spelar ingen roll. Bilbolaget får kontrollera statusen t.ex. genom cellprov och helst belastningstest.
av cahors
Nu är jag här igen med samma problem. Efter att Bilbolaget testat bilbatteriet kom dom fram till att det inte var något fel på den. Har efter det nu kört utan problem tills idag då frugan blev strandsatt vid en livsmedelsaffär, stendöd när hon skulle åka! vad fan kan det då vara? törs ju inte åka utanför stadsgränsen längre. Nu får dom fan kolla upp detta riktigt annars häver jag köpet!
av getsome
Tändningslåset , välkänt fel , har själv bytt 3 st på olika V50:or. Prova att vrida till startläge och vicka på nyckeln , startar den då så är det 100 % kass tändningslås , detta tricket funkar inte alltid dock utan man får byta för att testa, kan du skruva själv så åk ut till skroten och ta från en nyare typ 2010/2011 och byt själv men man måste demontera MYCKET för att byta det (kombiinstrument , CEM , ramen runt radion , ev hela radion och helst flytta hela mittkonsollen för att komma åt alla gömda skruvar) , dock behöver inte det nya låset kodas in utan det är bara byta och sen är det klart.
Användarvisningsbild
av Lundbeck
getsome skrev:Tändningslåset , välkänt fel , har själv bytt 3 st på olika V50:or. Prova att vrida till startläge och vicka på nyckeln , startar den då så är det 100 % kass tändningslås , detta tricket funkar inte alltid dock utan man får byta för att testa, kan du skruva själv så åk ut till skroten och ta från en nyare typ 2010/2011 och byt själv men man måste demontera MYCKET för att byta det (kombiinstrument , CEM , ramen runt radion , ev hela radion och helst flytta hela mittkonsollen för att komma åt alla gömda skruvar) , dock behöver inte det nya låset kodas in utan det är bara byta och sen är det klart.
Om han precis köpt bilen (inom sex månader) så är det bara att köra tillbaka till bilhandlaren så får dom fixa det. Klassas enligt konsumentköplagen som ett fel som fanns vid leverans och ska då åtgärdas av bilhandlaren.

http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... r-vid-fel/
Om du kan visa att ett fel upptäckts inom sex månader efter leveransen är säljaren ansvarig om han inte kan visa att felet inte fanns vid leveransen.
Själv fick min "stackars" bilhandlare fixa bilbatteriet, ett hjullager, packbox vid drivaxel samt dieselvärmaren på min V50.
Användarvisningsbild
av Vojje
Lundbeck skrev: Själv fick min "stackars" bilhandlare fixa bilbatteriet, ett hjullager, packbox vid drivaxel samt dieselvärmaren på min V50.
Renoveringsobjekt eller s.k. fixarbilar är det sällan en bilhandlare bryr sig om.
Verkar vara en firma utöver det vanliga skojeriet.
Användarvisningsbild
av Lundbeck
Vojje skrev:
Lundbeck skrev: Själv fick min "stackars" bilhandlare fixa bilbatteriet, ett hjullager, packbox vid drivaxel samt dieselvärmaren på min V50.
Renoveringsobjekt eller s.k. fixarbilar är det sällan en bilhandlare bryr sig om.
Verkar vara en firma utöver det vanliga skojeriet.
Självklart kan en bilhandlare välja att bryta mot svensk lag, men lite större seriösa firmor riskerar oftast inte det.

Bara att stå på sig.
av cahors
Bilbolaget ska byta tändningslåset idag, hoppas det inte tar så lång tid bara, blir galen på att flytta bilbarnstolen fram och tillbaka till olika bilar. .
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?