NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikkesson
Hej!

Jag har en V50 1,6d drive -09 på 109hk och jag är lite sugen på en dieselbox

När jag kollar runt så är många nöjda och en del har bara massa synpunkter.
Så jag undrar nu om någon har haft bekymmer med sin bil efter montering av en box och inte av någon som säger att den kan gå sönder, alltså bara konkreta svar!

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av Lundbeck
fredrikkesson skrev:Hej!

Jag har en V50 1,6d drive -09 på 109hk och jag är lite sugen på en dieselbox

När jag kollar runt så är många nöjda och en del har bara massa synpunkter.
Så jag undrar nu om någon har haft bekymmer med sin bil efter montering av en box och inte av någon som säger att den kan gå sönder, alltså bara konkreta svar!

Mvh Fredrik
Hej,

Jag satte på en dieselbox på en av mina bilar, inte en Volvo utan en Passat 2010 med 170 hästars dieselmotor.

Det jag upplevde var:

1. Bilen blev starkare
2. Färddatorn visade käpprätt åt helvete fel. Sjukt låga siffror.
3. När man accelererade kraftigt så ryckte och hackade bilen.
4. Motorlampan tändes "då och då"

Rådet jag fick från firman var att fippla med brytarna och på så sätt "ställa ner" boxen, kanske hade fungerat, men känns som man då lika bra kan köra utan box.

Jag skickade tillbaka boxen då jag tyckte att det var lite mycket "bonntrim" över det hela. Använde den kanske fem mil. Det räckte.

Jag kommer inte att köpa fler dieselboxar till mina bilar.

Konkret svar nog? :D
av pommfrittlund
tjena Fredrik.
kör själv v50 1,6 drive -09 med monterad box i (pro racing köpt på ebay)
boxen är ställbar från 0-100, med rekommendation att hålla sig på max 70.
har kört med inställningar mellan 30-70.

kör nu med 30 som inställt värde.märker en bättre körbarhet från låga varv.
jag byter motoroljan med ca 7500 km intervall,som extra säkerhet..och kör ganska lugnt ;-//
har inte fått felkoder pga boxen.

vet att boxen bara ställer ett högre bränsletryck,och det ger mer effekt,som jag vill ha..
tänker fortsätta att köra med den här boxen,för att den fungerar bra.
sen finns ju en massa folk med bestämda åsikter om boxtrim.. :D
att ta ut mer effekt ur en motor,har knappast några positiva effekter på hållbarheten-(hur nu än trimmningen gått till),
så man måste nog tänka själv om man tror att grejerna håller..
av getsome
Har själv testat en box från ebay , fungerade käpp rätt åt h-e , efter 2 km på lägsta inställningen så gick bilen in i limp mode , den rök svartare än en rysk lastbil som går på tjockolja. Boxar är för folk som som inte vet hur en dieselmotor funkar och som vill snåltrimma och skiter i hållbarhet.
Med box slungar du in mer soppa som kommer ut som oförbränt sot , detta leder till oftare regenerering av filter och högre slitage på detta även om du har ett torrfilter (utan eolys) så riskerar du att sätta igen detta bortom räddning , turbon slits hårdare pga högre avgastemp , så mitt tips är , få den mappad , ja dyrare i inköp men en korrekt mappning sätter inte igen ditt filter och sliter inte ut pump , spridare , turbo och filter i förtid.
av Gourmand
Kan inte annat än hålla med. Dessa fultrim som dieselboxarna utgör bör du absolut undvika. Såväl Rica som BSR är ett betydligt vettigare alternativ. Om du inte vill kosta på de extra tusenlapparna det kostar, så skulle iaf jag helt avstå från "trimning".
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?