NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thatsme71
Är det någon som kan svara på om stötdämpare och fjädrar passar ifrån FWD till min AWD?
Har läst en del på nätet och det är för mig oklart.
På många sidor när jag söker finns inget på mitt regnummer men det finns till FWD t5 tex!
Skulle vilja ha en moderat sänkning max 30mm och inte så att däcken hamnar innan för skärmkanter.

Dom som tror att dom vet kan vara vänliga att inte kommentera detta

Mvh
Leif
av thatsme71
Det var tydligen inte så lätt detta!?
Jag var in på Volvo idag och frågade, med intresset för eftersök var tyvärr väldigt lågt där.
Dom visste helt enkelt inte..
Är det verkligen ingen på detta forum som vet?
Mvh
Leif
Avesta
av JE Jr
Det brukar tyvärr ofta vara ganska kontraproduktivt att be folk på forum som inte är 100% att låta bli att svara men jag gör väl det ändå trots att jag inte har 100 koll.

Däremot så funderade jag på att köpa en V50 AWD förut och kollade upp en del ang. väghållning.

Speciella sänkfjädrar för AWD finns ju från Eibach, är väl bara att köpa dem? 30mm är sänkningen enligt listan så det passar ju dig perfekt! http://www.oclbrorssons.se/33305_SE.htm
Vad gäller stötdämpare så skall FWD-dämpare passa fram, däremot bak är det om jag inte minns fel annan längd på dämparna. Luriga är att jag inte hittat någon som säljer sportigare bakdämpare så risken är ju om du t.ex. köper Bilstein fram att bilen blir lite obalanserad vad gäller dämpning.
av thatsme71
Tack för det JE Jr!

jovisst kan det vara som du säger men det är ju så många som tror saker ang detta och det
hjälper tyvärr inte mig,, och det är absolut inte utryckt för att vara otrevlig, mest för att försöka bringa klarhet.

jag har försökt ta reda på detta under veckan, och funnit det du säger
Jag blir lite fundersam över framdämparna också, eftersom inga eftermarknads tillv säljer fram heller,, man funderar varför?!
det går ju faktiskt att köpa eftmarknads dämpare med "original" friktion.

tänkte köpa eibach, och eftermarknads framdämpare och behålla original bak, men är i valet vilken hårdhet man skall ha på
framdämparna,, original fwd eller typ 20% hårdare..

Jag återkommer dock hur mitt val blev och därav resultat på väghållningen..

Mvh
Leif
av euroman
Fram är stötdämparna lika iallafall. Sedan vet jag inte om det skiljer på fjädrar och dämpare bak. :)

Fram är det även samma på c30 och s40n. bak skiljer det nog eftersom det är kombi och icke kombi :)

Mvh
Martin
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?