NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sweanbrown
Hej! Jag har köpt en v50 1.6d 2006. Det står i serviceboken att bytesintervallet på kamremmen är först på 24000 mil. Är det tryckfel??
av Tim
sweanbrown skrev:Hej! Jag har köpt en v50 1.6d 2006. Det står i serviceboken att bytesintervallet på kamremmen är först på 24000 mil. Är det tryckfel??
Det är korrekt. 24000mil eller 10år.
av kvillebäck
Gäller det 2010 med? Tycker mig höra ett missljud när det är kallt ute. Som ett tickande eller knäppande med frekvensen ca ett knäpp/sek. Bilen har gått 11000 mil-

MVH Johan
Användarvisningsbild
av Ravi
pommfrittlund skrev:Trodde det var 240000 km,eller 5 år ..?

10 år de tycker jag låter mycket ,5 år rekommenderar jag !
Användarvisningsbild
av Vojje
10 år är väl en baggis, men 24k mil är vågat och ganska onödigt länge.
Många gånger är bilen skrotad långt innan det andra rembytet vid 48k mil.
av Tim
10år eller 24000mil tror jag gäller alla årsmodeller, någon som kan instämma? Har inte serviceprogrammet framför mig. Det finns dock ett problem med den där kamremen och det är just oljud men det brukar vara ett kvittrande ljud, det blir rost och en slags beläggning på kamremen som orsakar det. Men det var inte ett sånt ljud du hade?
av kvillebäck
Nej det är inte det kvittrande ljudet jag har. Känner inte igen ljudet från något annat fordon och jag jobbar med fordons-service varje dag.
Min första tanke var att det var en "flik" på remmen som slår i någonstans men har sedan övergivit den teorin då det är köld/kallstartsrelaterat. Är nu mer inne på ett torrt lager eller om remspännaren är hydraulisk så kan kanske den vara boven. men jag vet inte och är för lat för att ta isär och kolla nu när bilen används relativt ofta. Jag får vänta med kontroll till början av april då sommarbilen kommer fram så jag kan ställa volvon några dagar.
Användarvisningsbild
av Vojje
sweanbrown skrev:I den tickande bilen hade jag hällt i en halv liter olja först.
Personligen hade jag gått ytterligare ett steg och bytt oljan till ngt fräscht

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]

Idag fick jag äntligen hem blocket också[…]