NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BlåV50
Ett missljud liknande en dov visselpipa kommer från min volvo V50 2.4 - 04. Om man står framför motorhuven så kommer ljudet från vänster sida under/brevid motorn. Har haft den inlämnad då den även felkodar. Bilfirman har läst av felkoden men kan inte konstatera vad felet är. De bytte oljefilter och olja om det nu kunde vart så enkelt. Men nu vill de börja plocka ur delar för att lättare kunna avgöra varifrån ljudet kommer. Ljudet kommer då bilen blir varm och slutar då man gasar. Läst på andra forum om att det kanske kan vara kolvkylningsventilen?
Är det någon som är bekant med detta så hör gärna av er om ni har tips om vad det kan tänkas vara. Om man kan åtgärda det själv i sånt fall?
P.S Enligt instruktionsboken varnar den för fel i avgasreningen vid instrumentbrädan.

Mvh Emma
av trixerik
Hade ett skrikande ljud (lät som det kom ungefär från generator hållet), högfrekvent, kom och gick tystnade ibland. Tog tid innan de hittade vad det var, först gick det på att det var någon spännrulle för rem. I mitt fall kom de tillslut fram till att det var servopumpen (fick det den gången på good will). Det var en 2.4 (170hk) -07.
/Erik
av BlåV50
Hej eseaese!

Låter exakt likadant som på din video också.
Oljefällan säger du, har du haft det felet själv någon gång? Vet du vad det kostar att åtgärda?
Tack för allas svar!

Mvh Emma
av eseaese
Hej! Gick på ca 4700:- på Bilia att byta hela oljefällan med det trasiga membranet. Tydligen ett vanligt fel.
Hittade ett klipp till där det tydligt hörs att ljudet försvinner när man lyfter på locket för oljepåfyllningen.
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]