NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av titanum
Fått problem med högtrycksspolningen på V50:n. Armarna åker ut men det kommer inget vatten därifrån. Läcker dock någonstans vid spolning för viss mängd hamnar på backen. Felsök hos BraBil resulterade bara i en räkning utan att problemet löstes (hur är det möjligt...?).

Nu vill BraBil ta in bilen igen för mer OMFATTANDE felsök. Alltså är systemet så komplicerat? Någon här har kanske råkat ut för samma bekymmer och kan dela med sig av tips? Så här års märker man verkligen avsaknaden av fungerande spolare på alla söndersaltade vägar.
Användarvisningsbild
av modin
Det är väl inte så enkelt att spolarvätskemunstyckena frusit? Som jag förstått det så är högtrycksspolarmarna fjädrande och åker ut av trycket från spolarvätskan. Eftersom dina åker ut, bör felet sitta någonstans vid själva munstyckena. Jag har dock haft fel förr :shock:
modin skrev:Det är väl inte så enkelt att spolarvätskemunstyckena frusit? Som jag förstått det så är högtrycksspolarmarna fjädrande och åker ut av trycket från spolarvätskan. Eftersom dina åker ut, bör felet sitta någonstans vid själva munstyckena. Jag har dock haft fel förr :shock:
nej så enkelt var det inte. Det hände innan vintern kom på allvar och den var dessutom inne på rampen i BraBils verkstad ca 1,5 timme.
Hade på nåt vis misstanke om att pumpen ej ger rätt tryck men det var omöjligt att få teknikern att tro det de förlitar sig på "jag - vet - inte vad" men löste som sagt ej problemet. De hade för övrigt inte ens en pump hemma att testa med. Skumt att man kan debitera för felsökning utan att ens ha förutsättningar för att söka fel.
av Kluster
Hm, konstigt att din verkstad inte kunde hitta felet; avståndet från spolarvätskebehållaren till t ex den högra spolaren är ju inte lång....

Läcker det vid höger framhjul (där ovanför sitter spolarvätskebehållaren på min V50 MY12) eller framme vid spolarna, vid strålkastarna? Fungerar bakrutespolaren?
Kluster skrev:Hm, konstigt att din verkstad inte kunde hitta felet; avståndet från spolarvätskebehållaren till t ex den högra spolaren är ju inte lång....

Läcker det vid höger framhjul (där ovanför sitter spolarvätskebehållaren på min V50 MY12) eller framme vid spolarna, vid strålkastarna? Fungerar bakrutespolaren?
Jag kan bara se att det läcker men hade förväntat mig att en aukt. verksatd såg var det läckte åtminstonde när bilen var uppe på deras ramp till och med.

Bakrutespolaren funkar, pumpen till lyktorna hörs men som sagt inget vatten kommer ut ur munstyckena varken på vänster eller höger sida. Dock ett läckage som jag inte på egen hand kunnat se ifall det är vid pumpen eller närmaste lyktmunstycke/anslutning/slang etc.
Hej

Kan det vara backventilen som pajat/frusit.

När jag fick spolarpumpen utbytt på min V70 testade meken med vanligt vatten, fungera fint, inomhus.
sen ställs bilen ut på gården i väntan på att jag skall hämta den, minusgrader ute.
vattnet i slangarna fryser, backventilen spricker, o det pissar spolarvätska under grillen.

blev byte av backventil med tillhörande slangar (på garanti).

Jocke
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]