NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pitch80
Har ägt denna bil ett par månader och vid 3-4 tillfällen så har motorn lagt av vid frikoppling. Tex i dag så kom jag åkandes på 4:an frikopplade för att byta växel. Då lade motorn av. Händer bara om man rullar. Har inte haft några startproblem. Vad kan detta bero på???
av Rådlös
Jag känner igen denna frågan från V70-avdelningen för något eller några år sedan. Den som hade blivit drabbad fick något förhandsråd av en okunnig tekniker att tanka bensin i stället för E85. Men bilägaren var så sansad så han trodde, helt riktigt, inte på den lösningen. Det visade sig när verkstaden hade fått arbeta, inte gissa och ge allmänna (dåliga) råd ur kvällstidningsryktesfloran, att tomgångsmotorn hade lagt av.
Detta är så som jag minns det. Jag har försökt leta upp tråden utan att lyckas, men du kan ju kolla detta.
av Pitch80
Tack Rådlös! Ska kolla upp det lite närmare. Har även hört att det skulle kunna vara bränslepumpen...
av Tobbe79
Har en c30 1.8f 2007. Har väl liknade problem som pitch80. När ja ibland lägger i friläge å ska växla ner, då går varvräknare ner till 4-500 varv å vänder innan den lägger sig på normal nivå. Nån med liknade problem?! Har en blocket begagnat försäkring som gäller några månader till, om det nu e nått med bränslepump
Användarvisningsbild
av ThomasT
Tobbe79 skrev:Har en c30 1.8f 2007. Har väl liknade problem som pitch80. När ja ibland lägger i friläge å ska växla ner, då går varvräknare ner till 4-500 varv å vänder innan den lägger sig på normal nivå. Nån med liknade problem?! Har en blocket begagnat försäkring som gäller några månader till, om det nu e nått med bränslepump
Verkar vara ett stardard "fel", och så länge det inte är så pass att motorn stannar så får man leva med det enligt Volvo. Se dock till att ha senaste versionen av motorprogramvaran då de gjorde lite justeringar för att kompensera detta för något år sedan.

.
av kvillebäck
Kolla också att du inte har något dåligt lager i någon spännrulle eller annan rulle till någon rem. Det var tillräckligt för att få en bil av annat märke att dö ibland när jag trampade ner kopplingen. På vissa bilmärken kan det även vara kärvande arm från tomgångsmotorn som är boven.
Är det tomgångsmotorn så brukar tomgången bli väldigt låg/rusa motorn om vart annat. Om det är remhjul/spännrulle så dör den vid frikoppling.
av Volvias
Jag hade samma problem när jag köpte min v50. Kolla upp versionen av motorprogramvaran som du har i bilen som ThomasT sa. Lämnade in min bil hos bilia de fick uppdatera versionen av motorprogramvaran och bilen funkar perfekt nu.
Tomgångsmotor, finns det verkligen sådana antikviteter på dessa motorer?

Snarare ett spjällhus-mjukvaru fel, eftersom problemet enbart uppstår vid rullning över ca 20 km/h
Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]

Körde hem husvagnen förra söndagen,[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Det är problem med dessa nästan moderna […]