NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karlie
jumu01 skrev:
MarIve skrev:Jag läste i nån tråd för ett tag sen att 24000 mila service landade på ca 24000kr med partikelfälla och kamrem,
Då man tänker på miltalet så finns det säkert behov för andra åtgärder också så summan kan bli högre totalt!
Summan för själva servicen stämmer ganska bra. Brukar landa på en bit över 20.000:- när man gör den stora 24.000milaservicen. 12,000milaservicen brukar ligga på ca 13-15.000:-
Det som ingår i 12.000milaservice är bland annat; Byte av olja, oljefilter, dieselfilter, luftfilter, fyllning av additiv, byte partikelfilter, uppgradering av programvara och en sedvanlig slitagekontroll av bilen för att se att allt fungerar som sig bör.
Självklart så kan det ju finnas ett och annat som, utöver service, behöver bytas/fixas som gör att kostnaderna kan bli högre. Men det är ju inget som påbörjas förens kunden blir informerad om det.
av jumu01
Om nu bilen skulle vara 10 år och rullat 24 000 mil så måste det kännas jävligt surt att lägga ner 20 000 - 25 000 kr på en bil med ett bruksvärde på kanske 50 000 - 60 000 kr.
av Tim
Karlie skrev:
jumu01 skrev:
MarIve skrev:Jag läste i nån tråd för ett tag sen att 24000 mila service landade på ca 24000kr med partikelfälla och kamrem,
Då man tänker på miltalet så finns det säkert behov för andra åtgärder också så summan kan bli högre totalt!
Summan för själva servicen stämmer ganska bra. Brukar landa på en bit över 20.000:- när man gör den stora 24.000milaservicen. 12,000milaservicen brukar ligga på ca 13-15.000:-
Det som ingår i 12.000milaservice är bland annat; Byte av olja, oljefilter, dieselfilter, luftfilter, fyllning av additiv, byte partikelfilter, uppgradering av programvara och en sedvanlig slitagekontroll av bilen för att se att allt fungerar som sig bör.
Självklart så kan det ju finnas ett och annat som, utöver service, behöver bytas/fixas som gör att kostnaderna kan bli högre. Men det är ju inget som påbörjas förens kunden blir informerad om det.

+ Kupéfilter
av gorsta
jumu01 skrev:Om nu bilen skulle vara 10 år och rullat 24 000 mil så måste det kännas jävligt surt att lägga ner 20 000 - 25 000 kr på en bil med ett bruksvärde på kanske 50 000 - 60 000 kr.
Hahaha ja fyy f..n då kanske det blir billigare med en annan motor från skroten :-O)

Servicen tycker jag verkar vara bara sånt man kan fixa själv.
Det enda jag innte begriper är varför programvara ska behöva underhållas.
Brukar databoxen drabbas av virus eller vadå ?
Användarvisningsbild
av Vojje
gorsta skrev: Det enda jag innte begriper är varför programvara ska behöva underhållas.
:lol:

Trevligt att ngn ifrågasätter detta humbug
Användarvisningsbild
av Perra83
Vojje skrev:
gorsta skrev: Det enda jag innte begriper är varför programvara ska behöva underhållas.

Tar Volvo betalt för mjukvaruuppdatering i samband med service? I så fall välj bort det :wink:
Saker och ting kan bli att fungera bättre med en uppdaterad mjukvara.

Felkodsutläsning och mjukvaruuppdateringar borde ingå i ett år efter varje service som assistans gör. På så vis skulle bilarna bli mer felfria. Upptäcks något så skulle i alla fall jag ordna till det. T.ex. en felkod på dieselvärmaren. Motorn går inte upp i temp utan värmaren och DPF blir fullt med bös eftersom det inte blir rengjort då motorn bara är fisljummen. Bara lite tankar. Fel hittar man annars själv och enstaka felkoder kan man nolla själv.
av V50Summum
Perra83 skrev:
Vojje skrev:

Tar Volvo betalt för mjukvaruuppdatering i samband med service? I så fall välj bort det :wink:
Saker och ting kan bli att fungera bättre med en uppdaterad mjukvara.

Felkodsutläsning och mjukvaruuppdateringar borde ingå i ett år efter varje service som assistans gör. På så vis skulle bilarna bli mer felfria. Upptäcks något så skulle i alla fall jag ordna till det. T.ex. en felkod på dieselvärmaren. Motorn går inte upp i temp utan värmaren och DPF blir fullt med bös eftersom det inte blir rengjort då motorn bara är fisljummen. Bara lite tankar. Fel hittar man annars själv och enstaka felkoder kan man nolla själv.
Jag lämnade till för ett år sen aldrig in mina bilar på verkstad, till jag köpte en Volvo...
När jag lämnade in min BMW 320d -06 på BMW i Mölndal (först gången jag lämnad en bil på verkstad) för att byta climatenhetens dator så frågade jag om de kunde göra en total uppgradering av alla mjukvaror när de ändå hade den uppkopplad. Kundmottagaren stod då både länge å väl och bara tittade på mig, innan han sa: -BMW gör sina programvaror färdiga från början.

Nu i efterhand har jag läst om folk som lämnat sina BMW för att uppgradera mjukvara, men när jag frågade så såg han ut att undra vilken planet jag kom ifrån.
av Nibbe
Vojje skrev:

Finns alltid buggar och utrymme för optimeringar i ett program. Jag vet inte komplexiteten i dessa mjukvaror men en uppdatering är ju gjord pga den första inte var optimal eller att kunderna har ett gemensamt tycke om att något inte är bra.
Därimot tycker jag att den ska vara gratis och jobbet lika så.
Hur skulle det se ut om Microsoft tog betalt för alla sina uppdateringar!! Då skulle alla vara fattiga....
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]