NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Tobbev skrev:Jo, men skillnaden är att auto motor & sports grej innebar att Huldt körde så extremsnålt det gick. Börjar man pressa bilen lite blir det nog annorlunda. Kylningen kommer sannolikt inte räcka till, men jag kan höra på jobbet på måndag om man har testat 2.0D med Driv-e grill (jag jobbar på den gruppen som datorsimulerar bl.a. kylning av olika motorer med olika grillar, men jag personligen jobbar inte specifikt med termosimuleringar).
De vore mycket intressant... Men får du verkligen lämna ut den informationen??
Användarvisningsbild
av SvenB
Tobbev skrev:
JE Jr skrev:Men medelsvensken kanske inte drar husvagn uppför en backe i medvind och 35graders värme, för jag antar att det är något sådant kylningskrav ni sätter?
Ja, eller något liknande. Det kan funka under rätt förutsättningar, men man kan råka ut för problem också. Motorstyrningen är ju anpassad för en viss grill, oavsett om man kör med husvagn eller inte.
Men kan man, med tanke släpvagnsvikten, inte få problem med typningen av bilen om man sätter en annan grill på bilen. 2,0D får ju dra 1500 kg medan 1.6 DRIVe bara får dra 1300 kg (1.6 DRIVe S/S 800). Det har väl med kylförmågan att göra antar jag. Apropå släpvagnsvikt, är det någon som vet varför 1.6 (bensin) och 1.8F bara får dra 650 kg obromsat släp medan alla andra V 50 får dra 700 kg obromsat släp?
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
av Tobbev
henka35 skrev:
Tobbev skrev:Jo, men skillnaden är att auto motor & sports grej innebar att Huldt körde så extremsnålt det gick. Börjar man pressa bilen lite blir det nog annorlunda. Kylningen kommer sannolikt inte räcka till, men jag kan höra på jobbet på måndag om man har testat 2.0D med Driv-e grill (jag jobbar på den gruppen som datorsimulerar bl.a. kylning av olika motorer med olika grillar, men jag personligen jobbar inte specifikt med termosimuleringar).
De vore mycket intressant... Men får du verkligen lämna ut den informationen??
Jag skall kolla om jag ens får fram nåt. Får jag det så får jag höra efter om de är ok att ge ut den info jag hittar. Min gissning är dock fortfarande att det inte är att rekommendera.
av marcbe
JE Jr skrev:Men medelsvensken kanske inte drar husvagn uppför en backe i medvind och 35graders värme, för jag antar att det är något sådant kylningskrav ni sätter?
Nej, men medelkunden (inte bara svensken då merparten av P1;orna säljs utanför Sverige) blir sur om inte AC:n ger tillräckligt med kylprestanda för att uppnå den komfort man betalat för.
I första hand är det AC-prestandan som blir lidande. På två sätt; dels blir det sämre luftflöde till kondensorn, dels tvingar man AC-kompressorn att koppla ur om motorns kylvätsketemp blir för hög. Båda fallen leder till sämre nedkylningsprestanda av kupén. Dvs en varm svettig och sur kund.
av Tobbev
marcbe skrev:
Nej, men medelkunden (inte bara svensken då merparten av P1;orna säljs utanför Sverige) blir sur om inte AC:n ger tillräckligt med kylprestanda för att uppnå den komfort man betalat för.
I första hand är det AC-prestandan som blir lidande. På två sätt; dels blir det sämre luftflöde till kondensorn, dels tvingar man AC-kompressorn att koppla ur om motorns kylvätsketemp blir för hög. Båda fallen leder till sämre nedkylningsprestanda av kupén. Dvs en varm svettig och sur kund.
Du har helt rätt. Efter att ha kollat upp lite så är mitt svar att det inte är att rekommendera att byta grill.
av jaj
Hej.
Bilens kylning är provad och typad för att klara max last med husvagn AC inkopplad och varmt ute.
Om det böjar gå varmt så syns det på tempmätaren :D

När vintern kommer så kan du också stänga till 3/5 av den undre grillen på en 1,6d S/S :D
Provat från +5grd och ner till -10grd kört så här de senaste 2000Km.
Motorvärmare brukar ändå gå :twisted: när bilen körs det går åt massor av värme till kupen som tas från kylvattnet.

Så skal man köra riktigt snålt blir det till att ta på långkalsongerna och stänga av fläkten. ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Har en fråga ang Drive e grillen är den exakt lika (samma infästning/form) som den vanliga grillen förutom att den är täckt på baksidan? Eller är det några andra skillnader?

Fick tag i en billig grill, tyvärr såg jag inte att det var drive e modellen och köpte den, märkte detta när jag kom hem, men så länge den passar så kan jag ju lägga ner lite jobb på den och dremmla upp hålen.
Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]

Körde hem husvagnen förra söndagen,[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Det är problem med dessa nästan moderna […]