NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av celica64
Hej.
Jag har en S40 1,8F -05a (9500mil)
Problemet är generatorn som kronglar.
Symtomet är att då jag startar bilen slocknar laddningslampan, men efter ca 1-2 min tänds laddningslampan och den slutar ladda.
Har satt voltmeter på batteriet och frånbörgan ger den ca 12,6-13 volt, men då lanpan tänds ger den ca 12,1- 12,3 volt.
Den borde väll ge närmare 13,5 -14 volt.
Frågan är vad som kan va orsaken, ladd.regulator och/eller diodplattan.
En beg. generator hittar jag från ca 1400:- men finns det delar att hitta och byta det och få den i "ny skick"?
Har inte kunnat kolla men förmodar det är en Denso generaror
av dieselputte
Hade problem med min generator (2.0d -06) och kollade då runt lite om generator fel. Fanns rätt mycket på nåt engelskt forum där det oftast verkade vara problem med antingen lager eller brända dioder. Det verkade då som att det inte fanns reservdelar att tillgå. I mitt fall byttes hela generatorn till en kraftigare . Mitt symtom var vinande ljud från generatorn som kom och gick. Efter en automattvätt så blev det det helt plötsligt laddningsfel efter några minuter , sen blev det byte. Fick aldrig nåt svar från verkstaden ang felorsak.
av kalles
Plocka lös generatorn och provkör den på en bilelektrisk verkstad kostar ca:100kr. Efter provkörningen får du besked om du ska skrota generatorn eller byta delar. Delarna kan du beställa på verkstan och byta själv.
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]